بررسی الگوی مقاومت دارویی در شیگلا های توکسین زا و غیر توکسین جدا شده از اسهال کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسهال یکی از مهمترین علل مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه است.بیماری های روده ای سالانه سبب مرگ بسیاری از کودکان زیر 5 سال می گردد. این مطالعه با هدف بررسی خاصیت تهاجمی سویه های شیگلا با استفاده از کشت سلولی Hela بوده است.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، 80 سوش شیگلا شامل 20 سوش ذخیره که سالهای قبل از کودکان مبتلا به اسهال جدا شده بودند و 60 سوش دیگر که از کودکان مبتلا به اسهال از سه مرکز درمانی لقمان و امام خمینی و مرکز طبی کودکان جدا گردیده بودند، از نظر خاصیت تهاجمی به سلول هلا مورد بررسی قرار گرفتند.مجموعه سوشهای مطالعه شده شامل: 54 سوش شیگلا فلکسنری و 14 سوش شیگلا سونئی و 10 سوش شیگلا بوئیدی و 2 سوش شیگلا دیسانتری بوده است. داده ها با استفاده از آزمون کای دو یا آزمون دقیق فیشر بررسی شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان داد که 9 مورد از 80 سوش، خاصیت سیتوتوکسیسیتی دارند (25/11%). باتوجه به آزمون 2x اختلاف معنی داری در نتایج حاصل از سوش های ایزوله شده و ذخیره ملاحظه نشد (05/0P>). میان علائم بالینی درد شکمی و تهوع و چندین مرتبه دفع مدفوع آبکی در روز با خاصیت توکسین زائی رابطه مستقیمی وجود نداشت، اما میان علائم دیگر مثل ایجاد تب و وجود خون در مدفوع با توکسین زائی سوش ها رابطه مستقیمی وجود داشت. همچنین از نظر الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی تفاوتی میان سوش های توکسین زا و غیر توکسین زا وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده نشان داد که اختلاف معنی داری میان الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سوش های توکسین زا و غیرتوکسین زای ایزوله شده از نمونه های کلینیکی و ذخیره وجود نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!