بررسی تاثیر برنامه ایمن سازی در برابر استرس بر سلامت عمومی پرستاران شاغل در بخش روان

پیام:
چکیده:
مقدمه
استرس یکی از مهمترین عواملی است که به طور منفی سلامت روان پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابر این استفاده از رویکردهای پیشگیرانه و کارآمد مدیریت استرس، ضروری است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر برنامه ایمن سازی در برابر استرس بر سلامت عمومی پرستاران بخش روان می باشد.
روش کار
این مطالعه تجربی پیش آزمون-پس آزمون بر روی 60 نفر از پرستاران و بهیاران بیمارستان ابن سینای شهر مشهد انجام شد. مهمترین معیارهای ورود آنان اشتغال در بیمارستان ابن سینا حداقل از 6 ماه قبل و نداشتن مرخصی بیشتر از دو هفته در یک ماه گذشته و مهمترین معیارهای خروج شامل عدم حضور در حداقل 10% زمان کارگاه و مواجهه با استرس عمده در هنگام اجرای پژوهش بودند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی بود که در سه مرحله قبل از مداخله، پایان و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شدند. مداخله شامل برنامه ایمن سازی در برابر استرس، متشکل از کارگاه 2 روزه 8 ساعته (شامل مراحل مفهوم سازی استرس، اکتساب و تمرین مهارت ها) به فاصله یک هفته بود که برای گروه مداخله اجرا شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد میانگین نمره سلامت عمومی گروه ایمن سازی در برابر استرس، از 4/3±5/35 در مرحله قبل از مداخله به 4/4±0/38 در بعد از مداخله و 3/3±3/39 در مرحله پیگیری یک ماه بعد به طور معنی داری افزایش یافت (005/0>p). در گروه کنترل نیز نمره سلامت عمومی در مراحل بعد از مداخله و پیگیری یک ماه بعد به طور معنی داری نسبت به قبل از مداخله کاهش یافت (005/0>p).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که برنامه ایمن سازی در برابر استرس، شیوه ای کاربردی و موثر برای بهبود سلامت عمومی پرستاران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!