پیش بینی تغییرات بارش 12 سال آینده در استان کرمان با استفاده از مدلهای ریز مقیاس کننده LARS-WG و گردش عمومی HadCM3

پیام:
چکیده:
شبکه های محاسباتی مدل های گردش عمومی جو (GCM) به دلیل بزرگ مقیاس بودن و قدرت تفکیک کم برای استفاده در ابعاد یک ایستگاه باید ریز مقیاس شوند، از اینرو، از مولدهای هواشناسی برای ریز مقیاس کردن استفاده می شود. با استفاده از خروجی مدل گردش عمومی و مولدهای هواشناسی، میتوان اقلیم منطقه را شبیه سازی نمود. در این پژوهش، داده های خروجی مدل گردش عمومی جو HadCM3 با سه سناریو تغییر اقلیم A1B، A2 و B1 توسط مدل LARS-WG در استان کرمان ریز مقیاس شد. نتایج حاصل از آن در 9 ایستگاه سینوپتیک استان کرمان در دوره پایه 2010-1991و دوره آینده 2030-2011 مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ارزیابی مدلLARS-WG به بررسی میزان خطای داده های مشاهداتی و شبیه سازی شده پرداخته و مدل برای منطقه مناسب ارزیابی شد. پس از آن تغییرات بارش و طول بازه خشک و تر بررسی شد. نتایج حاصل از بررسی میانگین بارش در 20 سال آینده نشان می دهد بیشترین افزایش مربوط به ایستگاه های بم و رفسنجان با 5/26 درصد و کمترین میزان افزایش بارش مربوط به ایستگاه کهنوج با 11 درصد می باشد. نتایج حاصل از بررسی میانگین سالانه نشان دهنده افزایش میانگین سالانه بارش در همه ایستگاه ها می باشد. بررسی طول بازه تر و خشک نشان داد که طول بازه تر در تابستان برای همه ایستگاه ها در دوره 2030-2011 رو به افزایش میباشد. اگرچه در فصل زمستان بارش رو به کاهش می باشد، اما در مجموع میانگین بارش رو به افزایش است.
مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی تغییرات الگوهای بارندگی با توجه به تغییراقلیم در بازه زمانی 2011 تا 2030 با استفاده از مدل LARS-WG (مطالعه موردی: استانهای خراسان رضوی و کرمان)
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1222182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!