پیش بینی تغییرات فصلی پارارمترهای اقلیمی مراتع با استفاده از ریز مقیاس نمایی داده های مدل HadCM3 (مطالعه موردی: مراتع خبر کرمان)

پیام:
چکیده:
مراتع یکی از آسیب پذیرترین بخش ها، ناشی از اثرات تغییر اقلیم می باشند. این تاثیر، در مناطق خشک و نیمه خشک، در جایی که مراتع در شرایط بحرانی قرار دارند، بیشتر است. بنابراین شناخت پویایی واقعی، تغییر اقلیم بر مراتع، بسیار مهم است. هدف از این تحقیق، تعیین تغییر اقلیم در منطقه خبر کرمان می باشد. در این راستا، چهار مجموعه از داده های هواشناسی مدل HadCM3 شامل حداکثر دما، حداقل دما، بارش و ساعات آفتابی تحت سه سناریوی B1، A2 و A1B برای تعیین تغییر اقلیم در منطقه خبر مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق به منظور ارزیابی تغییر اقلیم در دوره 2039-2011 از داده های مدل HadCM3 که با استفاده از مدل LARS-WG تحت سناریوهای B1، A2 و A1B ریز مقیاس گردیدند، استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان بارش در دو فصل بهار و تابستان طبق هر سه سناریو دارای روند کاهشی است. دمای کمینه و بیشینه در همه فصول روند افزایشی خواهند داشت و تنها ساعات آفتابی در فصل زمستان روند کاهشی از خود نشان داد. بر اساس سناریو A1B دمای کمینه و بیشینه بیشترین روند افزایشی را داشتند. ساعات آفتابی و مقدار بارش نیز به ترتیب بیشترین روند افزایشی و کاهشی را در سناریو A2 دارا بودند. علاوه بر این، افزایش در حداکثر و حداقل درجه حرارت به طور متوسط بیشتر از گذشته بوده است و در نتیجه با وجود روند افزایشی دمای کمینه و بیشینه، افزایش دمای متوسط هوا در این دوره قابل انتظار خواهد بود. طبق این نتایج، شرایط اقلیمی مراتع خبر در 30 سال آتی تفاوت محسوسی با شرایط فعلی خواهد داشت و برنامه ریزی های بلندمدت و استراتژیک برای مدیریت سازگار با این شرایط، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p1223507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!