تاثیر تجویز پروژسترون پس از تحریک تخمک گذاری بر فراساختمان آندومتر رحم موش در زمان پیش از لانه گزینی

چکیده:
هدف
بررسی تغییرات مرفولوژیک و فراساختاری آندومتر رحم موش با تجویز روزانه پروژسترون پس از تحریک تخمک گذاری در زمان پیش از لانه گزینی
مواد و روش ها
موش های بالغ نژاد NMRI با سن 10-6 هفته، با به کارگیری (hMG) Human Monoposal Gonadotropin و (hCG) Human Chorionic Gonadotropin تحریک تخمک گذاری شده و سپس روزانه مقدار یک میلی گرم به ازای هر موش، پروژسترون به شکل زیرپوستی تزریق شد و به شکل مصنوعی تلقیح شدند. 3.5 روز پس از تلقیح، جانوران با جا به جایی مهره های گردنی کشته شده و نمونه بافتی از یک سوم میانی هر یک از شاخهای رحمی برداشت شد. گروه های شاهد نیز در دو حالت لقاح طبیعی و لقاح مصنوعی مشابه با گروه تجربی نمونه برداری شدند. نمونه های بافتی برداشت شده جهت مطالعه با میکروسکوپ نوری با رنگ آمیزی پریودیک اسید شیف (PAS)، هماتوکسیلین- ائوزین (H&E) و میکروسکوپ الکترونی، پاساژ داده شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مقایسه با گروه های شاهد، تجویز پروژسترون پس از تحریک تخمک گذاری موجب کاهش ارتفاع اپی تلیوم شد. افزایش گرانولهای چربی در قاعده سلولهای اپی تلیوم سطحی و غددی در گروه تجربی دیده شد. فضای بین سلولی در گروه تجربی کم بوده و به نظر می رسید که واکنش دسیدوایی قابل ملاحظه ای رخ نداده بود.
نتیجه گیری
در مجموع به نظر می آید که تجویز پروژسترون پس از تحریک تخمک گذاری تغییراتی را در آندومتر ایجاد کرده که احتمالا نمی تواند شرایط مناسبی را برای پذیرش جنین فراهم آورد. بخصوص که واکنش دسیدوایی زودرس و مناسب، صورت نپذیرفته بود که در این خصوص نیاز به مطالعات بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p122509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!