تحلیل وضعیت آموزش پزشکی پاسخگو و دیدگاه های نوآورانه اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی کرمان در ارتقای وضعیت موجود بر اساس نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها (مدل SWOT)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش پزشکی پاسخگو در تمام حیطه های عملیاتی خود اولویت مشکلات بهداشتی کشور را در نظر می گیرد. نظام ارایه خدمات (آموزش پاسخگو) به دلایل مختلفی هنوز با چالش های بسیار زیادی در جهت پیاده سازی آن روبه رو می باشد و فعالیت های توآورانه اعضای هیات علمی در ارتقای کیفیت آموزش پاسخگو ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف، بررسی وضعیت آموزش پزشکی پاسخگو و فعالیت های نوآورانه اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بررسی ارتباط بین آن ها انجام شد.
روش کار
در مطالعه مقطعی حاضر که به صورت تلفیقی انجام شد، دیدگاه 72 نفر از اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد آموزش پزشکی پاسخگو و فعالیت های نوآورانه آنان توسط دو پرسش نامه مجزا بررسی شد.
یافته ها
تحلیل وضعیت کلی آموزش پزشکی پاسخگو از دیدگاه اعضای هیات علمی بالینی کرمان نشان داد که وضعیت این آموزش در موقعیت ضعف- تهدید قرار داشت. میانگین امتیاز فرصت ها در دو گروه اعضای هیات علمی زن و مرد و میانگین امتیاز نقاط ضعف در زیرگروه های مرتبه علمی و گروه های آموزشی اختلاف آماری معنی داری داشتند (05/0 > P)، اما اختلاف آماری معنی داری بین تحلیل وضعیت آموزش پاسخگو، امتیاز نوآوری و سایر متغیرهای دموگرافیک و آموزشی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
موقعیت آموزش پزشکی پاسخگو (ضعف- تهدید)، وضعیت مناسبی برای این نوع از آموزش محسوب نمی گردد و جهت ارتقای کیفیت آموزش پزشکی پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی کرمان باید ساز و کار مناسبی پیش گرفته شود؛ همچنین استفاده از توان بالقوه اعضای هیات علمی در خصوص فعالیت های نوآورانه در آموزش پزشکی به ویژه آموزش پزشکی پاسخگو ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1225592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!