بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم 17373080rs ژن LXRβ با چاقی و فنوتیپ های مرتبط با آن در جمعیت ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ژن LXRβ که نقش اساسی در سوخت و ساز قند و چربی برعهده دارد، در یک ناحیه ی کروموزومی حساس به چاقی قرار گرفته و تغییرات ژنتیکی در آن می تواند با بروز چاقی مرتبط باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط واریانت 17373080rs ژن یاد شده با بروز چاقی و فنوتیپ های مرتبط با آن بود.
مواد و روش ها
در مطالعه ی مورد شاهدی حاضر تعداد 435 نفر متشکل از 160 نفر چاق، 201 نفر اضافه وزن و 74 نفر با وزن طبیعی به طور تصادفی از جمعیت شهر مشهد انتخاب شدند. متغیرهای تن سنجی و بیوشیمیایی افراد اندازه گیری و ژنوتیپ پلی مورفیسم مورد نظر به روشTaqMan real time PCR تعیین گردید.
یافته ها
فراوانی اللی و توزیع ژنوتیپی ارتباط معنی داری با چاقی و فنوتیپ های مرتبط با آن، حتی بعد از تعدیل اثر مداخله گرهای سن و جنس، نشان ندادند. نسبت شانس و فاصله اطمینان 95 درصدی به دست آمده از رگرسیون لجستیک در حالت غالب برای چاقی عبارت بود از: (57/1-46/0)85/0 برای ژنوتیپ CG و (69/2-48/0)14/1% برای ژنوتیپ GG در مقایسه با ژنوتیپ CC به عنوان مرجع. فراوانی الل های ژن LXRβ در جمعیت مورد مطالعه و نیز سه گروه نمایه ی توده ی بدن از قانون هاردی واینبرگ تبعیت نمود.
نتیجه گیری
این پژوهش هیچ ارتباطی بین واریانت 17373080rs ژن LXRβ با ریسک ابتلا به چاقی در جمعیت ایرانی نشان نداد، بنابراین پیشنهاد می شود این پلی مورفیسم سهم مهمی در بروز چاقی ندارد و در جمعیت های مختلف اثرات متفاوتی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
443 تا 449
لینک کوتاه:
magiran.com/p1225787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!