رابطه جو سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های منتخب دولتی، خصوصی و خیریه شهرستان های همدان و یزد در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه می باشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار می کنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستان های همدان و یزد بود.
روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستان های منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستان های همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست (p = 315/0)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد (019/0 = p) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست (449/0 = p).
نتیجه گیری
جو سازمانی بیمارستان های مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستان ها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستان های خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستان های خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!