ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی در سازمان های شهر اسلامی (مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
شهر به خودی خود مجموعهای از ساختمانها، خیابانها و جلوه های بی روح از فناوری دنیای جدید است. در واقع این سازمانها هستند که اداره شهر و پاسخ گویی به شهروندان را ممکن میسازند. محیط زیست شهری، مدیریت طرحهای عمرانی، آرایش مبلمان شهری، حمل و نقل، دفع و بازیافت مواد زاید، تبلیغات شهری، ارائه انواع خدمات، تولید، توزیع، تجارت، آموزش، فرهنگ و صدها مقوله دیگر، ماموریتهای اجتناب ناپذیری در شهر هستند که سامان دهی هرکدام، نیازمند وجود سازمان است.
از آن جایی که نظام سیاسی کشور، مبتنی بر ارزشهای دینی است، بی تردید مدنیت نظام اسلامی(شهر اسلامی)،علاوه بر سازمان های عرفی به سازمان هایی با هویت انقلابی و دینی نیز نیازمند است. جهاد دانشگاهی یکی از نمونه های بارز این گونه سازمان هاست که پیشینهای به درازای انقلاب اسلامی دارد و با توجه به نیروهای مومن و انقلابی شاغل در آن و نیز ماهیت ویژه ماموریتها و اهداف انقلابی و مکتبی پیشبینی شده در اساسنامه اش، میتوان آن را سازمانی اسلامی نامید. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و شاخصهای فرهنگ سازمانی در جهاد دانشگاهی به عنوان نمونه سازمان اسلامی است. فرهنگ سازمانی الگویی است از ارزشها و اعتقادات مشترک که به هنجارها و رفتارهای مشخصی میانجامد. بازشناسی ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی در این نهاد میتواند به عنوان الگویی در سایر سازمان های عرفی با ماهیت علمی و فرهنگی مورد بهره برداری قرار گرفته و در ارتقای کارآمدی شهر اسلامی موثر واقع گردد. روش تحقیق از نظر ماهیت داده ها از نوع روش ترکیبی اکتشافی است زیرا ابتدا با توجه به مصاحبه های انجام شده و استخراج داده های کیفی و رسیدن به ابعاد الگو، کیفی و پس از آن با توجه به بهره گیری از روش پیمایشی، کمی است. یافته های پژوهشی به درستی ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی را معین نموده و نقاط ضعف و قوت سازمانی را آشکار میسازد و راه را برای برنامه ریزی های دقیقتر آینده هموار مینماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!