رضایت شغلی پرستاران و عوامل دموگرافیکی و شغلی موثر بر آن در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
عدم رضایت پرستاران که به عنوان عمده ترین بخش نیروی انسانی در نظام سلامت می باشند، می تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات، ترک خدمت و غیبت از کار توسط آنان شود. عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند که در این مطالعه میزان رضایت شغلی پرستاران و عوامل دموگرافیکی و شغلی موثر بر آن در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت.
روش
در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، 250 نفر از پرستاران شاغل از 14 بخش سه بیمارستان آموزشی- درمانی به صورت نمونه گیری تصادفی و با در نظر گرفتن شرایط ورود به مطالعه انتخاب گردیدند. داده ها توسط پرسش نامه استاندارد سازمان جهانی بهداشت که حاوی اطلاعات دموگرافیک و 36 سوال در زمینه های شغلی (19 سوال)، ارتباطی و همکاری (9 سوال)، مدیریتی (5 سوال) و حقوق و مزایا (3 سوال) بر مبنای طیف لیکرت از کاملا ناراضی (نمره 1) تا کاملا راضی (نمره 5) بود، با انجام مصاحبه جمع آوری گردید. تحلیل داده ها پس از وارد نمودن آن ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و آزمون های t، ANOVA و ضریب همبستگی Pearson صورت گرفت.
یافته ها
رضایت کلی پرستاران از شغل خود در حد متوسط (54/0± 18/3) بود. میانگین رضایت پرستاران از ابعاد مورد بررسی به ترتیب در ابعاد ارتباطی و همکاری با (98/0± 42/3)، شغلی با (08/1± 35/3)، مدیریتی با (09/1± 62/2) و حقوق و مزایا با (97/0± 34/2) حاصل گردید. در زمینه عوامل دموگرافیکی، تفاوت معنی داری بین رضایت شغلی پرستاران با جنس (08/0 P=)، سن (04/0 P=)، وضعیت تاهل (05/0 P=)و مدرک تحصیلی (05/0 P=) در فاصله اطمینان 95 درصد مشاهده نشد. در زمینه عوامل شغلی، بین رضایت شغلی پرستاران با بخش های کاری (08/0 P=)، نوع استخدام (01/0 P=)، سابقه خدمت (02/0 P=) و درآمد (05/0 P=)در فاصله اطمینان 95 درصد، تفاوتی به صورت معنی دار مشاهده نشد، ولی این رابطه در زمینه ارتباط رضایت شغلی با پست های مختلف سازمانی در فاصله اطمینان 99 درصد معنی دار بود (02/0 P=)
بحث و نتیجه گیری
میزان رضایت شغلی پرستاران در حد متوسط بود. با توجه به پایین بودن میزان رضایت پرستاران از لحاظ ابعاد مدیریتی و حقوق و مزایا، مدیران این بیمارستان ها باید با بهبود شیوه های مدیریتی و ارتباطی، همچنین بهینه و عادلانه نمودن سیستم های پرداختی، زمینه ارتقای رضایت پرستاران را فراهم نموده و با در نظر گرفتن عوامل دموگرافیکی و شغلی، میزان رضایت را به صورت دوره ای جهت تعیین اثربخشی اقدامات انجام شده ارزیابی نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!