بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان مراکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان- 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه تعهد سازمانی به عنوان یک مفهوم جهانی در مدیریت منابع انسانی و توسعه سازمانی مورد توجه قرار گرفته و ارتقای آن، کلید اصلی موفقیت مدیریت هر سازمان به شمار می رود. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی پرسنل فوریت های پزشکی کرمان است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال 1390 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد و تعداد نمونه ها 200 نفر بود. برای انجام پژوهش، از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری مشتمل بر 20 سوال و چهار مولفه و پرسشنامه تعهد سازمانی مشتمل بر 24 سوال و در سه مولفه استفاده گردید. از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار سپس انجام شد.
یافته ها
از بین عوامل کیفیت زندگی مولفه فرصت پرورش مهارت ها و یادگیری مستمر بالاترین میانگین (3/3) و مولفه حقوق و مزایای مادی کمترین میانگین (0/2) به خود اختصاص داد و از بین عوامل تعهد سازمانی مولفه تعهد هنجاری بالاترین میانگین (5/3) و مولفه تعهد عاطفی کمترین میانگین (3/3) را به خود اختصاص داد. بین کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی ارتباط معنی داری مشاهده شد (45/0 r=) همچنین بین تمامی عوامل کیفیت زندگی کاری به جزء حقوق و مزایای مادی با تعهد سازمانی در سطح 01/0 p< ارتباط معنی داری مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیق بیانگر آن است که برای بالا بردن کیفیت زندگی کاری و تعهد کارکنان در اورژانس فوریت های پزشکی باید به جنبه های مشارکت و پرورش مهارت ها و یادگیری مستمر کارکنان و امنیت شغلی کارکنان بیشتر تاکید گردد، بدین ترتیب می توان امید داشت میزان تعهد سازمانی آنان بهبود یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1227033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!