بررسی تاثیر دو عمق نصب قطره چکان با دبی های یکسان بر توزیع رطوبت در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی و شبیه سازی آن با مدل HYDRUS-2D

پیام:
چکیده:
آبیاری قطره ای زیرسطحی امروزه به عنوان یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین روش های آبیاری در کشاورزی مطرح است. در آبیاری قطره ای زیرسطحی آب در حجم و فشار کم در اختیار گیاه قرار می گیرد و آب توسط نیروی ماتریک خاک جابجا می شود. همین عوامل موجب کاهش تلفات و در نتیجه بالا رفتن کارایی مصرف آب می شوند. البته باید توجه داشت عدم توجه به طراحی صحیح و مدیریت نامناسب این گونه سیستم های آبیاری، موجب کاهش راندمان کاربرد آب در آن ها می شود. به منظور بررسی توزیع رطوبت و تعیین عمق نصب بهینه در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی طرحی با قطره چکانی با دبی دو لیتر بر ساعت، دو عمق کارگذاری لوله ها (30 و 45 سانتی متر) و چهار لایه عمقی قرائت رطوبت (0-30، 30-60، 60-90 و 90-120 سانتی متر) در یک خاک زراعی در مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان انجام گردید. نتایج حاصل از شبیه سازی رطوبت توسط مدل HYDRUS-2D، با نتایج حاصل از آزمایشات صحرایی مقایسه گردید. برای عمق نصب 30 سانتی متر میانگین مقادیر میانگین مجذور مربعات خطا (RMSE) و ضریب همبستگی به ترتیب 0065/0 و 992/0 به دست آمد. برای عمق نصب 45 سانتی متر نیز میانگین مقدار RMSE، 0085/0 و ضریب همبستگی، 977/0 به دست آمد،که توانایی بالای مدل را در شبیه سازی توزیع رطوبت در سیستم آبیاری قطره ای زیرسطحی نشان می داد. مقایسه ضریب همبستگی هر دو عمق در قالب مدل خطی برازش یافته در هر دو حالت نیز بیان گر دقت برآوردهای بالاتر عمق نصب 30 سانتی متر نسبت به 45 سانتی متر بود. همچنین عمق نصب 30 سانتی متری به عنوان عمق نصب بهینه انتخاب گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1228459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!