بررسی میزان آگاهی دندان پزشکان در ارتباط با سرطان دهان در ساری- ایران در سال 1391

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان دهان یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان و یکی از ده عامل مرگ و میر در میان سرطان ها می باشد. اغلب سرطان های دهانی، دیر هنگام تشخیص داده می شوند و در نتیجه مشکل مهمی برای سلامت عمومی مردم دنیا محسوب می شود. از آن جا که دندان پزشکان نقش مهمی در شناسایی زود هنگام سرطان های دهان ایفا می کنند، لذا باید آگاهی کافی در زمینه تشخیص زود هنگام بیماران داشت ه باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان آگاهی دندان پزشکان شهر ساری از سرطان دهان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش مقطعی بر روی 150 نفر از دندان پزشکان در سطح شهر ساری، در سال 1391 انجام شد. پرسش نامه ای طراحی گردید که بخشی از س والات آن در رابطه با اطلاعات افراد مورد مطالعه و بخشی دیگر شامل س وال در ارتباط سرطان دهان بود. با مراجعه حضوری به محل کار دندان پزشکان پرسش نامه ها در اختیار آنان قرار داده شد و از آنان خواسته شد طی زمان معین به پرسش ها پاسخ دهند و سپس پرسش نامه ها جمع آوری و تصحیح و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند. t-test و آزمون های SPSS گردید. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار 16 39 سال بود. /94±7/
یافته ها
از 150 نفر دندان پزشک مورد مطالعه 98 نفر مرد و 52 نفر زن و میانگین سنی آن ها، 24 6 و در زنان /91±2/ 7 از 13 بود. میانگین آگاهی در مردان 37 /27±2/ میانگین نمره آگاهی در جمعیت مورد مطالعه 49 91 درصد افراد مورد مطالعه شای ع ترین سرطان (p=0/ 7/78±2/60 بود که از لحاظ آماری این اختلاف معن ی دار بود (03 دهان را می شناختند.
استنتاج
بررسی نتایج این مطالعه نشان داد که سطح آگاهی دندا ن پزشکان شهر ساری در ارتباط با سرطان دهان کافی نمی باشد. لذا با توجه به اهمیت موضوع، اتخاذ راه کارهایی برای افزایش میزان آگاهی دندان پزشکان از سرطان دهان مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!