عوامل محیطی بازدارنده راحتی بیماران در حین دیالیز: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه

بیماران همودیالیزی بواسطه نوع درمان خود به طور مداوم به بخش مراجعه و حداقل سه ساعت را جهت انجام دیالیز سپری می نمایند لذا نیاز به محیطی راحت دارند. اما برخی از عوامل محیطی موجب سلب آسایش و راحتی این بیماران در طی انجام دیالیز می گردد. هدف این مطالعه «تبیین درک بیماران نارسایی مزمن کلیه از عوامل محیطی بازدارنده راحتی در حین دیالیز» می باشد.

روش کار

این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و روش آنالیز محتوی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل بیست و چهار بیمار همودیالیزی بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف شروع و تا اشباع داده ها ادامه یافت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عنوان روش اصلی جمع آوری داده ها بود. مدت انجام مصاحبه ها 45 الی 60 دقیقه و در محیط بخش دیالیز انجام شد. داده ها با استفاده از رویکرد قراردادی تحلیل محتوای کیفی در هشت مرحله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

از مجموع 24 مشارکت کننده تعداد 350 کداولیه، 19 زیرطبقه و6 طبقه و سه درون مایه که نشان دهنده عوامل بازدارنده محیطی بودند آشکار شد. درون مایه ها شامل: 1. رنجش از شرایط زیستی بخش،2. نارضایتی از امکانات رفاهی و فرهنگی و 3. رنجش و آزار از فرسودگی تجهیزات دیالیز بوده است. نتیجه نهایی: بنظر می رسد مدیران و برنامه ریزان سلامت باید به منظور فراهم کردن راحتی مناسب برای ارتقای ارائه خدمت رسانی بهتر به شرایط کاری و امکانات رفاهی و فرهنگی این بیماران توجه نمایند و تجهیزات بخش های همو دیالیز را بر اساس نیاز و پیشرفت های تکنولوژی روز آمد نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1231566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!