کاربرد مدل چندسطحی در تعیین عوامل موثر بر طول مدت اقامت بیماران آپاندکتومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به محدودیت های مراکز درمانی و بیمارستان در سطح کشور، توجه به طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان اهمیت پیدا می کند. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر طول مدت اقامت بیماران آپاندکتومی در بیمارستان های تامین اجتماعی کشور با استفاده از مدل چند سطحی است.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی است که ارتباط بین طول مدت اقامت بیماران آپاندکتومی و متغیرهای سن، جنس، نوع بیمه بیمار و تعداد تخت فعال بیمارستان را مورد بررسی قرار می دهد. اطلاعات کلیه 570 بیمار که در 6 ماهه اول سال 1388 در بیمارستان های تامین اجتماعی کشور برای آپاندکتومی بستری شدند از سیستم HIS بیمارستان ها استخراج شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری رگرسیون سه سطحی استفاده گردید. تحلیل داده ها و برازش مدل در نرم افزار SAS نسخه 9.1 اجرا گردید.
یافته ها
میانگین طول مدت اقامت بیماران آپاندکتومی4/2 روز بود. جنسیت، سن، نوع بیمه بیمار و تعداد تخت فعال بیمارستان، تاثیری در طول مدت اقامت بیماران آپاندکتومی نداشت (05/0p>). اثر تصادفی بیمارستان بر طول مدت اقامت بیماران معنادار است (003/0p=)، یعنی مدت اقامت بیماران در بیمارستان های مختلف متفاوت است ولی بین طول مدت اقامت بیماران استان های مختلف اختلاف معناداری وجود ندارد و واریانس بین استان ها معنی دار نیست (302/0p =).
نتیجه گیری
در نظر گرفتن وابستگی میان داده ها و استفاده از مدل رگرسیون چند سطحی منجر به یافتن اثر تصادفی بیمارستان گردید که نشان می دهد بیمارستانی که بیمار در آن بستری می شود بر مدت اقامت بیماران تاثیر دارد و استفاده از مدل چندسطحی این تفاوت را آشکار می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!