بررسی ژنوتایپ های ژیاردیا دئودنالیس در مبتلایان به ژیاردیازیس همراه و بدون اسهال مزمن مراجعه کننده به آزمایشگاه های شهرکرد با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به ریخت شناسی نسبتا یک نواخت کیست وتروفوزوایت ژیاردیا در میزبان، بررسی ویژگی میزبانی، الگوهای انتقال و رفتار بالینی انگل در میزبان نیازمند تعیین هویت ژنتیکی انگل های جدا شده از نمونه های کلینیکی است. هدف از این تحقیق تعیین ژنوتایپ ژیاردیاهای جدا شده از نمونه های مدفوع مبتلایان به ژیاردیازیس با سابقه اسهال مزمن و مبتلایان بدون سابقه اسهال مزمن و بررسی ارتباط ژنوتیپ های انگل با این نشانه بالینی بود.
مواد و روش ها
31 نمونه مدفوع پس از تغلیظ و جداسازی کیست های ژیاردیا به منظور تعیین ژنوتایپ انگل توسط ژن تریوز فسفات ایزومرازو با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز تکثیر شد. اطلاعات دموگرافی مبتلایان در پرسشنامه ای ثبت و پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمون آماری دقیق فیشر انجام پذیرفت.
یافته ها
آزمایش PCR نشان داد که در مبتلایان فراوانی ژنوتایپ B ژیاردیا دئودنالیس در مقایسه با ژنوتایپ A آن بیشتر است (6/51 درصد در مقابل 5/35 درصد). با این حال، فراوانی ژنوتایپ A انگل در بین مبتلایان به اسهال در مقایسه با مبتلایان بدون علامت به طور آشکاری بیشتر بود. (5/62 درصد در مقابل 75/18 درصد). آزمون دقیق فیشر نشان داد که در مبتلایان به ژیاردیازیس بین اسهال و ژنوتایپ A انگل و عفونت های بدون علامت و ژنوتیپ B آن همبستگی آماری آشکاری وجود دارد (05/0p<).
استنتاج
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق حاضر اگر چه غالبا ژنوتایپ A ژیاردیا دئودنالیس با نشانه های بالینی از فبیل اسهال همراه است، اما به طور کلی به نظر می رسد در مبتلایان به ژیاردیازیس ژنوتایپ B انگل در مقایسه با ژنوتایپA از فراوانی بیشتری برخوردار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!