بررسی گزارشات ارسال شده به واحد ثبت عوارض جانبی داروها در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی ساری از سال 1383 تا 1390

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

فارماکوویژیلانس علمی است که به شناسایی، گزارش دهی، ارزیابی و پیشگیری از عوارض جانبی داروها پس از ورود به بازار پرداخته و اساس آن را گزارش داوطلبانه عوارض مشاهده شده توسط کادر درمانی از طریق تکمیل کارت های زرد رنگ تشکیل می دهد. به دلیل اهمیت فارماکوویژیلانس، این مطالعه به منظور بررسی عوارض جانبی گزارش شده از این مرکز، از نظر نوع، میزان و شدت عارضه و مقایسه آن با سایر مراکز انجام شده تا با آگهی دادن به پرسنل و دیگر دست اندرکاران حرف پزشکی و تولیدکنندگان این داروها، از تکرار و شدت عوارض کاسته گردد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی روی 329 گزارش ارسالی به واحد ثبت و بررسی عوارض جانبی بیمارستان امام از سال 1383 تا 1390 انجام شده است. آنالیز بر مبنای فراوانی داروی عارضه داده، فراوانی نحوه مصرف دارو، فراوانی گزارشگر و تعداد گزارش در هر سال و هم چنین فراوانی سیستم و عضو آسیب دیده انجام شده است.

یافته ها

در مقایسه با آمار جهانی گزارشات ارسالی به این واحد پایین بوده است (329 مورد در مدت 96 ماه). در میان گزارشات ارسالی فرم تزریقی بیش ترین فراوانی عوارض را به خود اختصاص داده بود (54/49 درصد) و هم چنین پرستاران بالاترین درصد گزارش کنندگان را به خود تخصیص داده بودند (5/46 درصد). در میان عوارض مشاهده شده بیش ترین فراوانی را اختلالات پوستی به خود اختصاص داده بود (2/39 درصد) شایع ترین گروه دارویی مسبب عارضه نیز آنتی بیوتیک ها (55/42 درصد) بوده اند و داروی ونکومایسین با ایجاد عوارضی نظیر بثورات جلدی، خارش و کهیر در صدر آنان قرار داشت.

استنتاج

اجتناب از تزریقات غیرضروری، می تواند یکی از مهم ترین عوامل کاهش عوارض دارویی باشد. ردیابی، ارزیابی و ثبت عوارض جانبی داروها به وجود آمده، افزایش آگاهی گروه های پزشکی در رابطه با مخاطرات دارویی، آموزش گروه های پزشکی در خصوص اهمیت سیستم فارماکوویژیلانس، نحوه گزارش دهی و نیز به کار گرفتن راهکارهایی جهت پیشگیری از وقوع عوارض دارویی داروهای پرخطر که احتمال بروز عوارض جانبی داروها در مصرف آن ها زیاد است می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت جامعه، کاهش بروز عوارض جانبی داروها و در نهایت کاهش ناخوشی و مرگ و میر بیماران داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!