تبیین آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از عوامل موثر بر بهداشت دهان و دندان با استفاده از مدل بزنف

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
برنامه ریزی در زمینه بهداشت دهان و دندان مستلزم شناخت فاکتورهای موثر بر آن است. مدل بزنف فرایند تغییر رفتار و متغیرهای دخیل در تصمیم گیری افراد برای انجام رفتار را بررسی می نماید. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل بزنف در دانش آموزان دبیرستانی شهرهای بابل و نوشهر انجام گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه مقطعی می باشد. حجم نمونه 700 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد ابزار مطالعه پرسشنامه بر اساس مدل بزنف که براساس روش لیکرت از 0 تا 10 امتیاز دهی شد. داده ها با استفاده از آزمون مدل های تعمیم یافته خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافته های پژوهش، میانگین نمره آگاهی دانش آموزان 70درصد و میانگین نمره نگرش دانش آموزان 3/76 درصد بود. در سازه نرم های انتزاعی مدل بزنف در دانش آموزان مورد مطالعه مهم ترین عامل خواست والدین 65 درصد و بعد از آن به ترتیب چهره های هنری و سینمایی 36 درصد، افراد مورد احترام فامیل 3/18 درصد و معلمین 16 درصد بود. در سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف در دانش آموزان مورد مطالعه بیش ترین میزان مربوط به داشتن پول برای خدمات دندان پزشکی 58 درصد و بعد از آن به ترتیب گران بودن خدمات دندانپزشکی 46 درصد، داشتن بیمه مکمل 34 درصد و در دسترس بودن مراکز دندانپزشکی تخصصی و مجهز 32 درصد بود.
استنتاج
سازه نرم های انتزاعی و سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف درشناخت وتوجه به سلامت دهان و دندان در دانش آموزان مورد مطالعه موثر بوده است بنابراین شایسته است در برنامه ریزی و مداخلات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!