بررسی پتانسیل خورندگی و رسوب گذاری منابع آب شرب شهر یاسوج در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خوردگی به شکل واکنش فیزیکی، شیمیایی متقابل بین فلز و محیط اطرافش می باشد و نتیجه اش تغییر در کیفیت آب می باشد. خورندگی باعث حل شدن لوله شده، که باعث ورود آلاینده ها به آب می شود. هدف از این تحقیق تعیین پتانسیل خورندگی و رسوب گذاری آب شرب شهر یاسوج در سال 1390 بود.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی، مقطعی بود. آزمایشات در شرکت آب و فاضلاب یاسوج و بر اساس روش های استاندارد جهت انجام آزمایشات آب و فاضلاب انجام گرفت. نتایج آزمایشات با استفاده از نرم افزارهای اکسل و آنالیزکننده پایداری آب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. و نتایج با استانداردهای ملی و بین المللی مقایسه شد.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد که مقدار کلسیم و جامدات محلول در محدوده استانداردهای ایران و WHO نمی باشند. میزان شاخص لانژلیه در تابستان بین 91/0- تا 43/0- و در زمستان 66/0- تا 25/0- بود. میانگین شاخص رایزنر در تابستان و زمستان به ترتیب 23/0±61/8 و 07/0±48/8 بود. متوسط شاخص های تهاجم، پوکوریوس و لارسون به ترتیب 58/11، 13/8 و 29/0 بود که نشان می دهد بیشتر آبها تمایل به رسوب گذاری ندارند و خوردگی ملایمی دارند.
استنتاج
نتایج نشان داد که منابع تامین آب شرب شهر یاسوج تا حدودی تمایل به خوردگی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود کنترل کیفیت آب صورت گیرد. همچنین خطوط لوله آب باید با روش های پیشگیری از خورندگی محافظت شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!