جداسازی و شناسایی گونه های فوزاریوم از نمونه های ذرت و گندم و ارزیابی توانایی آن ها در تولید فومونیسین B1

پیام:
چکیده:
هدف
گونه های فوزاریوم از جمله عوامل شایع آلودگی قارچی مواد غذایی و قادر به تولید سموم سرطان زا به ویژه فومونیسین هستند. در تحقیق حاضر آلودگی نمونه های گندم و ذرت مناطق مختلف ایران به قارچ فوزاریوم و توانایی جدایه های فوزاریوم جداسازی شده در تولید فومونیستن B1 به عنوان یک سم سرطان زا و مخاطره آمیز بهداشت عمومی بررسی شد.
مواد و روش ها
نمونه های ذرت (32 نمونه) و گندم (15 نمونه) جمع آوری شده از 10 استان اصلی کشور به منظور جداسازی گونه های فوزاریوم با استفاده از روش شناوری روی محیط کشت جامد مالاشیت سبز کشت شد و جدایه های جداسازی شده بر اساس ویژگی های ریخت شناختی شناسایی شدند. توانایی تولید میزان فومونیسین B1 تولید شده توسط جدایه ها با استفاده از روش های کروماتوگرافی لایه نازک و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا ارزیابی شد.
نتایج
تعداد 55 جدایه فوزاریوم جداسازی شده متعلق به 5 گونه فوزاریوم به ترتیب فراوانی شامل فوزاریوم ورتیسیلوئیدس (23 جدایه، 9/41 درصد)، فوزاریوم پرولیفراتوم (22 جدایه، 40 درصد)فوزاریوم سابگلوتینانس(5 جدایه، 1/9 درصد)، فوزاریوم نیگامایی (4 جدایه، 3/7 درصد) و فوزاریوم ردولنس (1 جدایه، 8/1 درصد) بودند. 22 جدایه از 55 جدایه (40 درصد) قادر به تولید فومونیسن در غلظت های مختلف بودند که محدوده تولید سم آن ها از 4/230 تا 9565 میکروگرم در میلی لیتر گزارش شد. بیشترین میزان تولید فومونیسین B1 متعلق به گونه هایورتیسیلوئیدس و پرولیفراتوم بود.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گونه های مختلف فوزاریوم به ویژه فوزاریوم ورتیسیلوئیدس و فوزاریوم پرولیفراتوم به عنوان قارچ های مهم آلوده کننده ذرت و گندم در مناطق مختلف ایران حضور دارند. این آلودگی به دلیل توانایی تولید فومونیسن B1 به عنوان یک سم سرطان زا در انسان و حیوانات توسط بخش قابل توجهی از جدایه های مورد بررسی می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی و بهداشت عمومی مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!