طراحی الگوی ارزیابی عملکرد برنامه های راهبردی تحقیقات دفاعی سپاه (با رویکرد تحقیقات دفاعی نرم)

چکیده:
هدف این مقاله ارایه الگوهای ارزیابی عملکرد و به ویژه الگوهای ارزیابی تحقیقات دفاعی در سپاه است. در این راستا، مقاله حاضر به نقد و بررسی الگوهای مرتبط پرداخته و از بین الگوهای رایج با به کارگیری هم زمان چهار الگوی EFQM، BSC، تحلیل ذی نفعان و ماتریس ارزیابی عملکرد، مدلی ارائه نموده که نقاط قابل توسعه سایر الگوها را بهبود می بخشد.
در این الگو 5 معیار به عنوان توانمندساز و 2 معیار به عنوان نتایج ارائه شدند. از این معیارها، چهار معیار توانمندساز درون سازمانی است که عبارتند از: «رشد و یادگیری»، «ظرفیت و توان تحقیقاتی»، «فرآیندهای داخلی پژوهش» و «بودجه و اعتبارات تحقیقاتی» و یک معیار توانمندساز خارجی با عنوان «سیاست ها و قوانین»، هم چنین این الگو دارای دو بعد «رضایت ذی نفعان» و«سرآمدی و تاثیرگذاری اجتماعی» به عنوان نتایج است.
نتیجه ای که از اولویت بندی مولفه ها حاصل شد این است که؛ مولفه های «سرآمدی داخلی، سرمایه انسانی، سرآمدی خارجی، قابلیت سازی و فرآیندهای عملیاتی» اولویت های اول تا چهارم را به خود اختصاص می دهند و مولفه ی «راهبرد بهره وری در بودجه پژوهشی» از کمترین اولویت برخوردار است. همچنین رابطه بین ابعاد الگو نشان می دهد که میان بعد «سیاست ها و قوانین» با دو بعد «ظرفیت و توان تحقیقاتی» و «وجه رضایت ذی نفعان» ارتباط معنی داری وجود نداشت. همین طور میان مولفه ی «قوانین و مقررات کشوری» با مولفه ی «ذی نفعان کلیدی» رابطه ی معنی دار و معکوس وجود دارد و مولفه ی «سرآمدی و تاثیرگذاری داخلی» با مولفه ی «سرآمدی و تاثیرگذاری خارجی» رابطه ی معنی دار بسیار قوی وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!