مقایسه اثر کینزیوتیپ مچ پا بر روی ثبات پاسچرال در ورزشکاران با و بدون بی ثباتی عملکردی مچ پا

پیام:
چکیده:
اهداف
مطالعه آثار کینزیو تیپ مچ پا با استفاده از سیستم تعادلی بایودکس بر شاخص های تعادلی پویا و مقایسه توانایی های تعادلی درورزشکاران با و بدون بی ثباتی عملکردی مچ پا.
روش بررسی
نوع مطالعه در این تحقیق یک مطالعه دو عاملی مختلط بود، که در آن تاثیرات خالص عامل بین گروهی سطح سلامتی و عامل درون گروهی کینزیو تیپ برای کنترل پاسچر بر متغیرهای وابسته مورد مطالعه یعنی شاخص های ثبات کلی، قدامی-خلفی، طرفی در وضعیت های چشم باز و بسته بررسی شد. قبل از شروع مرحله اصلی جمع آوری داده های تحقیق، یک مرحله مقدماتی شامل تحقیق متدولوژیک جهت تعیین سطح تکرار پذیری اندازه های بدست آمده توسط یک آزمونگر دریک نمونه 16 نفری شامل مردان ورزشکار سالم و بیماران مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پا به انجام رسید. درمرحله اصلی تحقیق،ابتدا 16 مرد ورزشکار مبتلا به بی ثباتی عملکردی مچ پاو 16 مرد ورزشکار سالم مشابهی که به لحاظ سن، وزن، سطح فعالیت ورزشی و سوبرتری با هم جور شدند، در محدوده سنی 30-18 سال به روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده انتخاب گشته و نتایج آزمون محدوده ثباتی پویا توسط سیستم تعادلی بایودکس در شرایط مختلف آزمون (ایستادن بروی یک یا) ثبت شد. درمرحله بعد کینزیو تیپ مچ پا برای هریک از آزمودنی ها انجام شده و مجددا«نتایج آزمون محدوده ثباتی پویا توسط سیستم تعادلی بایودکس در شرایط مختلف آزمون ثبت شد.
یافته ها
متغیرهای کیفی و زمینه ای قبل از درمان بین دو گروه مذکور اختلاف معنی داری را نشان ندادند. تحلیل واریانس مختلط 2×2 در دو گروه سالم وبیمار، نشانگر کاهش معنی دار میزان شاخص های ثباتی کلی و طرفی در وضعیت های چشم باز و بسته بود.
نتیجه گیری
کاربرد کینزیو تیپ در بیماران مبتلا به پیچ خوردگی مچ پا و افراد سالم باعث بهبود معنی دار شاخص های ثباتی کلی و طرفی در وضعیت ایستادن روی یک پا می شود، در حالیکه این اثر روی شاخص ثباتی قدامی – خلفی در وضعیت های چشم باز و بسته مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!