بررسی تکرارپذیری استفاده از سونوگرافی برای ارزیابی عملکرد عضلات کف لگن حین انجام مانورهای شکمی در افراد سالم و مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
چکیده:
هدف
کمر درد از شایع ترین اختلالات سیستم عضلانی-اسکلتی بوده که تقریبا 80٪ افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار آنرا تجربه کرده اند. اخیرا اختلالات عضلات کف لگن بعنوان یکی از عوامل ایجاد کننده کمردرد شناخته شده اند. برای بررسی این اختلالات نیازمند ابزاری با تکرارپذیری بالا هستیم. هدف از انجام این مطالعه تعیین تکرارپذیری روش سونوگرافی عرضی شکم در ارزیابی عملکرد کف لگن حین انجام 3 مانور شکمی مختلف با و بدون انقباض عضلات کف لگن در افراد سالم و مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی است.
روش بررسی
این مطالعه متدولوژیک روی 22 فرد سالم و 15 فرد مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی انجام گرفت. میزان جابجایی قاعده مثانه به عنوان شاخص عملکرد عضلات کف لگن با استفاده از یک دستگاه سونوگرافی به روش عرضی حین انجام سه مانور شکمی با و بدون انقباض عضلات کف لگن در دو تکرار بفاصله 30 دقیقه اندازه گیری شدند. آزمون ضریب همبستگی برای تکرارپذیری نسبی و آزمون خطای معیار اندازه گیری برای بیان تکرارپذیری مطلق استفاده گردید.
یافته ها
یافته های حاصل از مطالعه برای آزمون تکرارپذیری نسبی در همه تست ها عالی بود بجز تست گود کردن شکم در افراد سالم که در دامنه متوسط تا خوب بود. همه تست ها دارای تکرارپذیری مطلق نیز بودند.
نتیجه گیری
روش سونوگرافی عرضی شکم به عنوان یک روش تکرارپذیر جهت بررسی عملکرد عضلات کف لگن می تواند استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!