بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران در مراکز درمانی وابسته به سازمان تامین اجتماعی (مطالعه موردی: بیمارستان های استاد عالی نسب و 29 بهمن تبریز)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پیشرفت و توسعه سازمان ها و موسسات در گرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است. بر همین اساس، اکثر سازمان ها، دوره های آموزشی برای کارکنان خود برگزار می کنند. هدف اصلی تحقیق حاضر، حصول نتایجی برای ارتقاء کیفیت و کمیت دوره های آموزشی تخصصی و نهایتا افزایش میزان اثربخشی این دوره ها می باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه توصیفی است. جامعه آماری شامل کارشناسان پرستاری بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی در شهر تبریز است که شامل بیمارستان های استاد عالی نسب و 29 بهمن می باشند. روش تحقیق ترکیبی (کمی کیفی) انتخاب گردید. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی آن از طریق پیش آزمون، بررسی و تایید گردید. برای تکمیل و تصحیح یافته های پرسشنامه از روش مصاحبه استفاده شد و نهایتا با استناد به بررسی اسناد و مدارک در دو جهت اطمینان و کاربردی تر شدن یافته های تحقیق بهره گرفتیم.
بحث و نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان می دهد که عدم نیازسنجی صحیح باعث همپوشانی کم برنامه های آموزشی با نیازهای آموزشی پرستاران گردیده و باعث کاهش اثربخشی دوره های آموزشی شده است ولی در مواردی که برنامه آموزشی هماهنگ با نیازهای آموزشی پرستاران بوده است، تطابق نیاز با محتوای آموزشی وجود داشته و اثربخشی افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
961
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!