بررسی سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی - عروقی پس از ترخیص از مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق سیدالشهدا (ع) ارومیه در سال 1391

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماری های قلبی - عروقی علت اصلی مرگ و میر در اکثر کشورهای جهان و از جمله ایران است که با توجه به وجود انبوهی از شواهد که نشانگر وجود رابطه میان سبک زندگی افراد به عنوان عامل مهمی در تعیین پیش آگهی، پیشرفت و عود این بیماری است. این پژوهش به منظور تعیین سبک زندگی بیماران قلبی پس از ترخیص از بیمارستان صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که 385 نفر از بیماران قلبی ترخیص شده با روش نمونه گیری آسان انتخاب شده اند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه از پیش تنظیم شده و مشتمل بر دو بخش بود که قسمت اول آن مربوط به اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم مربوط به سوالات سبک زندگی بود، که در پنج مقوله بعد تغذیه ای، تحرک بدنی، استعمال سیگار و الکل، الگوی خواب و استراحت، و استرس مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفته و از روش های آماری توصیفی جهت دستیابی به اهداف پژوهش استفاده شد.
یافته ها
نتایج موید آن بود که بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش (1/41درصد) دارای سبک زندگی متوسط بودند. در خصوص بعد تغذیه (5/54درصد) دارای سبک غذایی متوسط پس از ترخیص از بیمارستان بودند. در زمینه تحرک بدنی (9/35درصد) دارای فعالیت فیزیکی و ورزش ضعیف بودند و بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش (7/52درصد) دارای سبک زندگی در زمینه استعمال دخانیات بسیار خوب بودند. همچنین (5/45درصد) واحدهای مورد پژوهش در زمینه الگوی خواب و استراحت دارای سبک زندگی خوب و (2/33درصد) دارای سطح استرس کم (خوب) بودند.
بحث و نتیجه گیری
از آنجا که نتایج پژوهش نشان داد پاره ای از ابعاد سبک زندگی بیماران مبتلا به قلبی - عروقی از جمله عادات غذایی در سطح متوسط، سطح استرس خوب، فعالیت فیزیکی و ورزش ضعیف می باشند. لذا از نتایج پژوهش حاضر می توان در حیطه های گوناگون پرستار ی از جمله آموزش پرستاری، مدیریت خدمات پرستاری و پژوهش در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
944
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!