تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک، نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کودکان نسبت به بحران های ناشی از بیماری و بستری شدن حساس هستند. زیرا دارای مکانیسم سازشی محدودجهت حل عوامل استرس زا می باشند. در این راستا توجه به روش های غیر دارویی در کودکان ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک و اجتماعی کودکان 10-7 سال بستری انجام شد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی بر روی 64 کودک 10-7 ساله بستری در بیمارستان انجام گرفت نمونه ها به طورتصادفی در دو گروه قرار گرفتند.در گروه مداخله، برنامه قصه گویی انجام شد. گروه کنترل نیز اقدامات متداول بخش را دریافت کرد. سنجش اضطراب در روز اول و ششم بستری در دوگروه انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق مقیاس RCMAS صورت گرفته است.در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و t-test در نرم افزار آماری SPSS v.19 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
مقایسه میانگین زیر مقیاس های اضطراب در گروه کنترل نشان داد که اضطراب فیزیولوژیک و اضطراب اجتماعی در روز اول و ششم اختلاف آماری معنا داری نداشته است05/0 p> اما در گروه مداخله مقایسه زیر مقیاس های اضطراب فیزیولوژیک و اجتماعی در روز اول و ششم اختلاف آماری معنا داری را نشان می دهد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که اضطراب در گروه کنترل در همه زیر مقیاس های فیزیولوژیک و اجتماعی در طول بستری بالا می باشد قصه گویی توانسته است همه ابعاد زیر مقیاس های اضطراب فیزیولوژیک و اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. قصه گویی در بعد زیر مقیاس اضطراب نگرانی بیشترین تاثیر را داشته است. لذا توصیه می شود قصه گویی به عنوان روشی غیر دارویی، آسان، ارزان، در دسترس و مورد علاقه کودکان استفاده شود.این پژوهش می تواند قصه گویی را به عنوان شیوه ای خلاق و نو به حیطه مراقبت ودرمان در بخشهای کودکان معرفی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!