بررسی تاثیر ترتیب تزریق واکسن سه گانه و هپاتیت B بر پاسخ درد شیرخواران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شایع ترین رویه تهاجمی دردناک در کودکان، واکسیناسیون تزریقی است. عدم توجه به تسکین درد ناشی از تزریق واکسن ممکن است موجب عدم مراجعه به موقع جهت واکسیناسیون و کاهش درصد پوشش واکسن گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ترتیب تزریق واکسن سه گانه و هپاتیت ب بر پاسخ درد شیر خواران 2 ماهه انجام شد.
مواد وروش ها
در این کارآزمایی بالینی یک سوکور، 140 شیر خوار 2 ماهه واجد شرایط مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان در سال 1391 به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه کنترل (70 نفر تزریق معمول)، ابتدا واکسن سه گانه و بعد هپاتیت ب تزریق شد و در گروه مداخله (70 نفر)، ترتیب تزریق عکس گروه کنترل بود. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی و چک لیست تعدیل شده واکنش رفتاری درد بود. برای توصیف و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره درد تزریق واکسن هپاتیت در گروه مداخله (91/0 ± 12/7) کمتر از درد تزریق واکسن سه گانه در گروه کنترل (62/0 ± 70/7) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0 = P). میانگین کل نمره درد دو تزریق واکسن نیز در گروه مداخله (83/0 ± 59/7)به نحو معنی داری کمتر از گروه شاهد (62/0 ± 27/8) بود (010/0 = P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، می توان جهت کاهش درد در کودکانی که تزریق همزمان این دو واکسن را دارند، ابتدا واکسن هپاتیت ب و بعد واکسن سه گانه را تزریق نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!