بررسی شیوع خروج بدون برنامه لوله تراشه در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از حوادثی که در بخش مراقبت های ویژه ممکن است ایجاد شود خروج بدون برنامه لوله تراشه است که با پتانسیل قابل توجه جهت ایجاد عوارض و مرگ و میر همراه بوده و یک عارضه بالقوه بعد از لوله گذاری تراشه می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی آینده نگر بر روی 150 بیمار نیازمند تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی ارومیه صورت گرفت از بیماران فوق123 مورد لوله گذاری شده و 27 مورد دارای تراکئوستومی بودند. کل روز لوله برای بیماران حساب و موارد خروج بدون برنامه لوله تراشه (بدون دستور پزشک و به هر علت) ثبت و در نهایت میزان خروج بدون برنامه لوله تراشه به روز لوله حساب شد.
یافته ها
از بین 150 بیمار تنها در 15 مورد (10%) خروج بدون برنامه لوله تراشه با شیوع 34/1 % (1114 روز لوله گذاری) رخ داده بود. متوسط زمان لوله گذاری در این بیماران 93/5±13/25 روز و تهویه مکانیکی 94/5±20/24 روز و در بیماران دیگر متوسط زمان لوله گذاری 48/1±10/13 روز و متوسط زمان تهویه مکانیکی 42/1±76/12 روز بود، به طوری که تفاوت معنی داری از نظر متوسط زمان لوله گذاری و تهویه مکانیکی مطابق آزمون تی، بین بیمارانی که دچار خروج بدون برنامه لوله تراشه شده اند با سایر بیماران وجود داشته است (01/0=p).
نتیجه گیری
میزان شیوع خروج بدون برنامه لوله تراشه در بخش مراقبت های وی‍ژه بیمارستان امام ارومیه تقریبا مشابه سایر مراکزی که در آنها این مطالعه انجام شده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!