ارزیابی دو روش ایمنوفلئورسانس غیرمستقیم (IFA) و ELISA در تشخیص سندرم لارو مهاجر احشائی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم لارو مهاجر احشائی(VLM) یک بیماری زئونوز بوده که در اثر استقرار لاروهای توکسوکارا کانیس یا توکسوکارا کتی در بافتها یا اندامها ایجاد می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه روش های سرولوژی IFA و ELISA در تشخیص سندرم لارو مهاجر احشائی به دنبال یک بررسی سرواپیدمیولوژیک در شهرستان تبریز انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 558 نفر از افراد بین 20-2 سال شهرستان تبریز در سال 1388 به روش تصادفی متناسب با حجم مناطق شهری و حجم سنی افراد در آن مناطق انتخاب و نمونه گیری شدند. نمونه های سرمی تهیه شده از نظر وجود آنتی بادی ضد توکسوکارا با استفاده از روش های IFA و ELISA مورد بررسی قرار گرفتند و داده ها با استفاده از آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها
از مجموع افراد نمونه گیری شده (235 نفر مذکر و 323 نفر مونث)، 162 نفر(04/29 درصد) مثبت و 396 نفر(96/70 درصد) منفی بودند. با استفاده از روش ELISA از مجموع 558 نفر تعداد 162 نمونه دارای آنتی بادی ضد توکسوکارا بودند. در تست IFA از مجموع 558 نفر 161 نمونه مثبت و بقیه منفی شدند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آزمون IFA جهت تشخیص سندرم لارو مهاجر احشائی از کارایی خوبی برخوردار است ولی نیازمند آزمایشگاه مجهز و پرسنل ورزیده می باشد در صورتی که آزمایش الایزا یک روش ساده و آسان برای تشخیص و مطالعه سرواپیدمیولوژی توکسوکاریازیس می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!