بررسی ارتباط بین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و قصد انتخاب روش زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
زایمان بعنوان یک تجربه بحرانی در دوران زندگی زنان تلقی می شودکه دارای ابعاد جسمی،اجتماعی، فیزیولوژیک،فرهنگی و روانی می باشد. تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان بعنوان دو گروه آسیب پذیر جامعه اهمیت ویژه ای دارد. از این رو ترویج زایمان طبیعی در تمام سطوح نظام بهداشتی و درمانی کشور بعنوان سیاستی اساسی همواره مورد توجه قرار گرفته است.
روش بررسی
مطالعه حاضر توصیفی بود که برروی 130نفر اززنان باردارنخست زایی که درسه ماهه سوم بارداری به مراکزبهداشتی درمانی شهر یزد مراجعه کرده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند،در سال 1392 انجام شده است. داده ها با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته که دارای 4 بخش بود وروایی وپایایی آن مورد تاییدقرارگرفته بود جمع آوری گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 و با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار توصیف شد. رابطه بین سازه ها و متغیرهای دموگرافیک با استفاده از آزمونهای من ویتنی،کروسکال والیس و کای اسکوئر آنالیز شد.
یافته ها
در این پژوهش میانگین سنی زنان73/3 ± 36/24 و میانگین سن بارداری 35/2 ± 53/31 بود. از کل زنان باردار تحت مطالعه 2/26% قصد انجام زایمان به روش سزارین و 8/73% قصد انجام زایمان طبیعی را داشتند. بین قصد انتخاب روش زایمان و سازه های منافع درک شده (001/0= p)، موانع درک شد(001/0= p)، خودکارامدی درک شده(001/0= p) و حساسیت درک شده (002/0= p)ارتباط معنی دار وجود داشت اما بین قصد انتخاب روش زایمان و سازه شدت درک شده (505/0= p)و آگاهی (756/0= p)ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که مدل اعتقاد بهداشتی می تواند برقصد مادران تاثیر بگذارد، لازم است برنامه آموزشی مناسب براساس یافته های بررسی تنظیم وبه زنان ارائه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!