طبقه بندی مناطق همگن اقلیمی کشور ایران تحت تاثیر تغییر اقلیم و سناریوهای انتشار گازهای گلخانه ای با استفاده از تکنیک گشتاور خطی

پیام:
چکیده:
تغییرات تدریجی اقلیم در جهان، باعث وقوع خشکسالی های پی در پی، سیلاب های بزرگ و توفان های دریایی می شود. کشور ایران با قرارگرفتن در کمربند خشکی جهان از جمله کشورهایی است که منابع آب، کشاورزی و پوشش گیاهی آن به تدریج رو به زوال می باشد. با توجه به اهمیت زیاد پدیده تغییرات اقلیمی و اثرات آن در کشور ایران، در این تحقیق به بررسی اثر تغییر اقلیم بر تقسیم بندی مناطق همگن اقلیمی در آینده پرداخته می شود. به همین منظور با استفاده از مدل Hadcm3 و تحت دو سناریوی A2 و B2 به بررسی اثرات تغییر اقلیم در 40 ایستگاه سینوپتیک کشور در دوره آتی 2039-2010 پرداخته شد. سپس بر اساس سه پارامتر بارش، دمای بیشینه و دمای کمینه در دوره پایه 1990-1961 و دوره آتی 2039- 2010 و با استفاده از روش آنالیز خوشه به جداسازی مناطق همگن اقلیمی اولیه پرداخته شد. سپس با استفاده از روش تجزیه عاملی اقدام به تعیین موثر ترین پارامتر اقلیمی در تعیین مناطق همگن شد. در نهایت با استفاده از مهمترین پارامتر اقلیمی تاثیر گذار در جداسازی مناطق همگن اقلیمی و به کمک تکنیک گشتاور خطی، مناطق همگن اقلیمی جداسازی شده و بهترین توزیع برازش یافته در هر منطقه همگن مشخص گردید. نتایج تحقیق نشان دهنده نقش اثرات تغییرات اقلیمی بر جداسازی مناطق همگن در کشور می باشد به طوری که در دوره آتی 2039-2010 و تحت دو سناریوی A2 و B2 مناطق همگن اقلیمی متفاوت از دوره پایه 1990-1961 تعیین شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!