بررسی آگاهی و مهارت تشخیصی اینترنهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در زمینه بیماری های دهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تظاهر بسیاری از بیماری های عمومی در دهان می باشد. اهمیت برخی بیماری های دهان در حدی است که اگر به درستی و به موقع تشخیص داده نشوند، می توانند منجر به مرگ شوند. تاخیر در درمان می تواند حاکی از بی توجهی بیمار و نیز جامعه ی پزشکی به ضایعات پیش سرطانی و سرطانی دهان باشد. چون بسیاری بیماران بابت مشکلات دهانی ابتدا به پزشکان مراجعه می کنند، داشتن اطلاعات در زمینه ی بیماری های رایج دهان برای پزشکان ضروری به نظر می رسد لذا به بررسی آگاهی اینترن های پزشکی در این زمینه پرداختیم.
روش بررسی
جامعه ی پژوهش اینترن های پزشکی سال آخر (ورودی 84و85) دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند. پرسشنامه ای که توسط پژوهشگر با استفاده از منابع معتبر تهیه گردید، همراه با هر یک از پرسش های بخش مهارت تشخیصی در اختیار نمونه قرار گرفت و در انتها نمرات آگاهی (کمتر از 50 درصد کل نمره ضعیف، 50 – 70 درصد متوسط و بیشتر از 75 درصد خوب) دسته بندی شدند. داده های پرسشنامه، با استفاده از آزمون های T-Test و ANOVAآنالیز آماری شدند.
یافته ها
6/51 درصد اینترن ها از وجود رشته ی بیماری های دهان اطلاع نداشتند. 3/80 درصد دانشجویان با تدریس واحد بیماری های دهان موافق بودند. تشخیص صحیح در مورد تغییرات بدخیمی و ضایعات پیگمانته و ساختار نرمال دهان به ترتیب 2/54 درصد و 2/67 درصد و 7/3 درصد بود. آگاهی اینترن های دو ورودی تفاوت آماری معناداری نداشتند. قدرت تشخیصی در مورد ضایعات بدخیم و نیز رویکرد درمانی آن ها متوسط و در مورد ضایعات پیگمانته در حد بالا و در زمینه ی ساختارهای نرمال دهان و اتیولوژی آفت دهانی بسیار ضعیف بود.
نتیجه گیری
سطح آگاهی اینترن های پزشکی باید در مورد بدخیمی ها افزایش یابد. بازنویسی کوریکولوم آموزشی پزشکی با رویکرد آگاهی نسبت به بیماری های رایج دهان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!