هنرسازه های زبانی سروده های م.امید «مطالعه موردی، آخر شاهنامه»
نویسنده:
چکیده:
آخر شاهنامه، سومین مجموعه شعر مهدی اخوان ثالث و دربردارنده سروده های او در میان سال های (1335 تا 1338 ه. ش) است که اغلب در قالب نیمایی سروده شده اند. در این مقاله، هنر سازه های زبانی به کاررفته در مجموعه آخر شاهنامه بررسی می شود؛ هدف از این بررسی، تعیین و توصیف عناصری است که در تشخص و برجستگی زبانی و ادبی سروده های این مجموعه، موثر بوده اند. در این راستا، سی ودو سروده، مطالعه و بررسی و سازه های زبانی تکرارشونده در آن ها دسته بندی و براساس منابع معتبر، نام گذاری شد. در این تحقیق دریافته ایم که هنرسازه هایی چون ترکیب های واژگانی نوساخته شاعر، قاعده کاهی نحوی، آشنایی زدایی معنایی و باستان گرایی نحوی و واژگانی در برجسته سازی ادبی این سروده ها بسیار موثر بوده است. کاربرد این سازه های زبانی نشان می دهد که شاعر در سروده های خود به تصرف در هر دو محور جانشینی و هم نشینی زبان، گرایش و توجه داشته است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243833
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!