ارزیابی خصوصیات تشریحی دستگاه گوارش ماهی صافی (Siganus javus) صید شده از خلیج فارس

پیام:
چکیده:
ماهی صافی گونه ای ارزشمند است که بهره گیری از آن در دستور کار سیاستگذاری شیلات جنوب قرار گرفته است. مطالعات ماکروسکوپی و میکروسکوپیک بافت های این ماهی، زمینه را برای توسعه دانش زیست شناسی و ارزیابی های آسیب شناسی فراهم می نماید. در این مطالعه پس از صید10 قطعه ماهی صافی موج دار، شکم آن ها باز و دستگاه گوارش آنها خارج شده و در محلول 10% فرمالین قرار گرفتند؛ پس از انتقال به آزمایشگاه هیستوتکنیک دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان بررسی های تشریحی صورت پذیرفته است.
ماهی صافی دارای رفتار غذایی همه چیز خواری و گیاه خواری بوده و دستگاه گوارش طویلی دارد؛ لوله ی گوارش در ماهیان صافی مورد بررسی، از طول تقریبی 5± 45 سانتی متر برخوردار بود و از بخشهای: دهان، حلق، مری، معده، سکوم پیلوری، دوازدهه، ژوژنوم، ناحیه عقبی (دمی)، رکتوم و قسمت انتهایی روده که مخرج است، تشکیل شده بود. این لوله، در دید ماکروسکوپی به رنگ کرم دیده شد و تنها در قسمت انتهایی و ناحیه عقبی روده اتساع به چشم می خورد، که به رنگ کرم پرنگ تا قهوه ای مشاهده شده است در انتهای معده نیز 2 زائده که همان زوائد باب المعدی بودند، مشاهده شده است. مطالعه حاضر موید ارتباط موجود بین رژیم غذایی و طول روده میباشد چنانچه در ماهی صافی به عنوان یک ماهی با رژیم همه چیز خواری متمایل به گیاهخواری روده طولانی تر در مقابل معده نسبتا کوچک تر مشاهده گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1245138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!