بررسی ارتباط میان برنامه های درسی زبانی و افزایش قابلیت های هیجانی-اجتماعی زبان آموزان در چارچوب نظریه آموزش زبان کاربردی

پیام:
چکیده:
نظریه آموزش مهارت های زندگی که از چندین دهه پیش در شاخه های مختلف علوم تربیتی و روانشناسی مطرح شده به همراه نظریه نوین آموزش زبان کاربردی و نیز نظریه هوش هیجانی-اجتماعی خمیر مایه اصلی این تحقیق را تشکیل می دهند. در این تحقیق به ارزیابی برنامه های درسی زبانی که اخیرا با ارائه دیدگاه برنامه های درسی زندگی-محور مورد انتقاد واقع شده اند پرداخته شده و نقش آنها در ارتقا توانایی های احساسی-اجتماعی زبان آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمون سنجش توانایی های هیجانی-اجتماعی مطالب آموزش زبان که مشتمل بر هفت زیر سازه و به شکل لیکرت شش گزینه ای از تعدادی زبان آموز در سراسر کشور بعمل آمد. انجام محاسبات تحلیل واریانس دوطرفه و رگراسیون چندگانه نشان داد به طور کلی محتویات برنامه های درسی آموزش زبان قابلیت افزایش توانمندی های هیجانی-اجتماعی افراد را نداشته، اما با دو مولفه از هفت مولفه ی زیر مجموعه آن یعنی خوش بینی و مدیریت استرس ارتباط معناداری داشته است. نتایج بدست آمده به همراه اهمیت و کاربردهای آموزشی و تحقیقاتی آن در تدریس و یادگیری زبان، نقش معلمان، جهت گیری کلاسهای زبان و طراحی و تدوین مطالب درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1246106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!