آگاهی و نگرش زنان در مورد یائسگی و درمان هورمونی

پیام:
چکیده:
مقدمه

یائسگی یکی از چهار بحران زندگی زنان است که با تغییرات سوماتیک و سایکولوژیک همراه است که در دراز مدت سبب بروز بیماری های قلبی عروقی، استئوپروز، شکستگی استخوان و حتی آلزایمر می گردد. با توجه به اینکه آگاهی و نگرش زنان یائسه نسبت به یائسگی و هورمون درمانی می تواند به بهبود عملکرد آنها کمک نموده و از شدت این عوارض بکاهد، توجه ویژه به افزایش آگاهی و ارائه خدمات مناسب قبل و بعد از یائسگی ضروری است.

هدف

هدف از این بررسی ارزیابی آگاهی زنان در مورد عوامل موثر بر یائسگی، علائم و عوارض آن و نگرش آنان درمورد هورمون درمانی است.

روش کار

این مطالعه مقطعی - توصیفی بر روی 277 زن بالای 45 سال حوالی یائسگی و یا سه سال بعد از یائسگی مراجعه کننده به بیمارستان الزهرا (س) شهر رشت در سال 1386 انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، سابقه مامایی، آگاهی از عوامل موثر بر یائسگی، آگاهی از علائم و عوارض یائسگی و نگرش زنان در مورد هورمون درمانی بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری آنالیز واریانس یکطرفه و تی-تست و کای اسکوئر استفاده گردید.

نتایج

در این مطالعه نشان داده است که 1/32درصد آگاهی نسبت به عوامل موثر بر یائسگی، 7/60درصد آگاهی در مورد علائم یائسگی و 5/75 درصد نگرش مثبت نسبت به هورمون درمانی یائسگی داشتند. بین نگرش و آگاهی از عوامل موثر بر یائسگی و نیز بین نگرش و آگاهی از علائم و عوارض حین یائسگی همبستگی مستقیم بدست آمد(0001/0P<). بین میزان تحصیلات و وضعیت اقتصادی– اجتماعی(0001/0P<)، تعداد بارداری کمتر(0001/0P<) و آگاهی از عوامل موثر بر یائسگی(025/0= P) ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین میزان آگاهی از علایم و عوارض یائسگی با میزان تحصیلات(0001/0P<)، وضعیت اقتصادی–اجتماعی(0001/0P<)، سابقه سقط(027/0P<) و سابقه استفاده از روش های پیشگیری (036/0P<) ارتباط معنی دار داشت. تحصیلات(0001/0P<)، وضعیت اقتصادی–اجتماعی(0001/0P<) و رده سنی بالاتر(001/0 P=) نیز با نگرش مثبت زنان در مورد هورمون درمانی یائسگی ارتباط معنی دار داشت.

نتیجه گیری

بیش از نیمی از زنان مورد مطالعه در شهر رشت، آگاهی و نگرش مطلوب نسبت به یائسگی و هورمون درمانی داشتند. وضعیت اقتصادی- اجتماعی و میزان تحصیلات، بر آگاهی از علائم و عوارض و نگرش به یائسگی تاثیرمثبت داشت، بنابراین شاید با بالا بردن سطح تحصیلات زنان جامعه در کل کشور و بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی بتوان آگاهی زنان را ارتقا داد و از عواقب ناشی از عدم آگاهی جلوگیری کرد تا این دوره بدون بروز بحران خاصی سپری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1246694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!