کشف دلایل ناخواسته بودن بارداری: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بارداری پدیده ای خوشایند است؛ اما گاهی به دلیل ناخواسته بودن؛ آثار نامطلوبی بر سلامت خانواده و از جمله مادر و کودک به دنبال دارد.
هدف
شناخت عمیق دلایل ناخواسته بودن بارداری زنان.
روش
این پژوهش کیفی در شهرستان اهواز و بهبهان در سال 1392 انجام شده است. 27 نفر شامل 24 زن دارای تجربه بارداری ناخواسته و 3 نفر از اعضای خانواده یا دوستان و دارای تجربه غیرمستقیم، در مطالعه مشارکت نمودند. مشارکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند و نمونه گیری تا زمان اشباع یافته ها ادامه داشت. از روش مصاحبه فردی عمیق بدون ساختار برای جمع آوری داده ها استفاده شد. هر مصاحبه ضبط و در اولین فرصت ممکن بر روی کاغذ منتقل شد. تحلیل داده ها با مقایسه دایمی (Constant Comparison) و همزمان با جمع آوری آن ها صورت گرفت. معیارهای تاییدپذیری و انتقال پذیری به منظور حمایت از صحت و استحکام داده ها لحاظ شد.
یافته ها
از مجموع مضمون های به دست آمده، 3 عامل اصلی برای توصیف دلیل ناخواسته بودن بارداری انتزاع شد. عوامل شامل نامساعد بودن وضعیت پیوند زناشویی برای بارداری، نداشتن آمادگی و ناتوانی درک شده برای بچه دار شدن، ویژگی ها و تعداد فرزندان فعلی بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش دلایل ناخواسته بودن بارداری از تجربیات زنان را ارایه می کند؛ که می توان از آن به عنوان پایه ای برای آموزش و راهکاری برای کنترل بارداری های ناخواسته در کشور استفاده نمود. بنابراین، پیشنهاد می گردد که تحقیق کیفی در زمینه تجربیات مردان از بارداری ناخواسته همسران شان انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1247650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!