بررسی ارتباط میان سوء مصرف مواد در زنان باردار و عوارض حاملگی در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی در سال 1388

چکیده:
سابقه و هدف
ارتباط میان سوء مصرف مواد در زنان باردار و عوارض حاملگی از جمله پراکلامپسی، تولد نوزاد مرده، جدا شدن زودرس جفت، زایمان زودرس، سقط و اختلالات نوزادی مانند سندرم محرومیت نوزاد و وزن پایین هنگام تولد از جمله مسائل مهم در ارتباط با سلامت مادر و نوزاد است. نظر به این که مسئله سوء مصرف مواد توسط زنان ایرانی از جمله در سنین باروری رو به افزایش است؛ این مطالعه با هدف بررسی ارتباط میان سوء مصرف مواد در زنان باردار و عوارض حاملگی و اختلالات نوزادی انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش تحلیلی-مقطعی است که با هدف بررسی وضعیت و نتایج بارداری در زنان معتاد و غیرمعتاد باردار مراجعه کننده برای زایمان به بیمارستان اکبرآبادی شهر تهران انجام شده است. 138 زن باردار معتاد و 140 زن باردار غیرمعتاد مراجعه کننده به مرکز مذکور از نظر دموگرافیک، عوارض حاملگی و اختلالات نوزادی بعد از زایمان با استفاده از چک لیست مورد بررسی قرار گرفتند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان داد تولد زودرس (04/0=P)، وزن کم هنگام تولد (001/0=P) و همچنین آپگار پایین تر از 8 در نوزادان (04/0=P) زنان معتاد نسبت به زنان غیرمعتاد بیشتر بود؛ میزان تحریک پذیری و سپسیس در نوزادان مادران معتاد از نوزادان مادران غیرمعتاد بیشتر بود. همچنین نتایج حاکی از این بود که از نظر سطح سواد مادر باردار و همسر وی، مراقبت های بارداری و ازدواج مجدد تفاوت معنی دار در دو گروه وجود داشت. سایر عوارض مانند سندرم زجر تنفسی (RDS)، تشنج، عوارض مرتبط با مکونیوم، آنومالی های مادرزادی و قد و دور سر نوزاد تفاوت آماری معنی دار در نوزادان دو گروه زنان معتاد و غیر معتاد وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه ارتباط مستقیم و زیان بار سوء مصرف مواد و عوارض بارداری را نشان می دهد به همین دلیل لازم است که برنامه های ویژه ای جهت آموزش و پایش بارداری زنان معتاد در کنار سایر برنامه های مبارزه با اعتیاد در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1250629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!