مقایسه رضایت از زندگی در ازدواج های درون و برون سازمانی کارکنان زن ناجا

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی از کارکنان زن ناجا ترجیح می دهند که با همکار مرد ازدواج کنند؛ اما برخی دیگر غیر همکار را برمی گزینند. تحقیق حاضر با این هدف انجام گرفته است که وضعیت رضایت از زندگی ازدواج های درون و برون سازمانی کارکنان زن چگونه است.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر جزء تحقیقات توصیفی و کاربردی محسوب می گردد. ابزار مورد استفاده، فرم کوتاه شده پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ و جامعه مطالعه حاضر شامل کلیه کارکنان زن ناجا است که ازدواج درون سازمانی و یا برون سازمانی داشته اند. نمونه تحقیق از سه استان تهران، اصفهان و چهارمحال و بختیاری از طریق نمونه گیری در دسترس شامل 153 زوج است که 92 زوج آنان ازدواج درون سازمانی و بقیه ازدواج برون سازمانی داشته اند. زمینه های مقایسه شده بر اساس هشت معیار شامل» رفتاری و شخصیت«،»ارتباط زناشویی«،»حل تعارض«،»نظارت مالی«،»روابط جنسی«،»اوقات فراغت«،»روابط با بستگان و دوستان«و»جهت گیری عقیدتی«صورت پذیرفته است.
یافته ها
تفاوت بین میانگین دو گروه از نظر میزان همگرایی در زمینه رفتاری و شخصیت (0/032=p) معنی دار بود؛ اما این تفاوت از نظر میزان همگرایی در زمینه ارتباط زناشویی، حل تعارض، نظارت مالی، روابط جنسی، اوقات فراغت و روابط با بستگان و دوستان، و»جهت گیری عقیدتی«معنی دار نبود (p>0/05).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که سطح رضایت زناشویی در ازدواج های درون و برون سازمانی در حد متوسط و رضایت نسبی بود، هرچند که تا حد اندکی این رضایت در ازدواج های درون سازمانی بالاتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1252213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!