تعیین نسبت طول استخوان ترقوه به قد در مردان و زنان 30-20 ساله شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
به منظور تطابق و هماهنگ بین انسان ابزار و محیط کارایجاد بانک اطلاعات آنتروپومتری بسیار لازم می باشد. امروزه آنتروپومتری در طراحی صنعتی نقش بسزایی دارد. این اطلاعات می بایست به طور منظم جمع آوری شود. هدف از این مطالعه تعیین نسبت طول استخوان کلاویکل (ترقوه) به قد بر حسب جنس در افراد بالغ بین 30-20 سال شهر کرمان می باشد.
مواد و روش ها
محدوده سنی افراد مورد مطالعه 30-20 سال می باشد. افراد مورد مطالعه به طور تصادفی انتخاب شدند. روش نمونه گیری به طور متوالی Consequence و نوع مطالعه به صورت Cross sectional می باشد. تعداد کل نمونه 800 نفر از شهرکرمان، که از این تعداد 400 مرد و 400 زن در این تحقیق شرکت نمودند. پارامترهای طول کلاویکل راست، طول کلاویکل چپ، عرض شانه، طول اندام فوقانی راست، طول اندام فوقانی چپ، قد و وزن اندازه گیری گردید. وسایل مورد نیاز جهت اندازه گیری ابعاد، متر پلاستیکی و فلزی، زاویه سنج، قطر سنج و همچنین ترازو استفاده گشت.
یافته ها
نتایج نشان می دهد بین طول کلاویکل و قد افراد همچنین بین طول کلاویکل با پارمترهایی چون عرض شانه، طول اندام فوقانی راست و چپ در هر دو گروه رابطه معنی داری وجود دارد. طول کلاویکل چپ در هر دو جنس از سمت راست بزرگتر است همچنین طول کلاویکل راست و چپ در مردان در مقایسه با گروه زنان به طور معنی داری طویل تر است. 05/0p<
نتیجه گیری
استفاده از داده های آنتروپومتری در طراحی یک محصول می تواند، سبب کاهش اشتباهات انسانی، افزایش و ارتقاء سلامت جامعه و کیفیت محصولات و استفاده بهینه از فضاهای کاری شود. همچنین با استفاده از اندازه یک استخوان منفرد، همانند کلاویکل می توان به جنسیت یا سن افراد و یا ارتباط بین طول استخوان و وزن افراد پی برد. همچنین می توان استفاده شایانی در پزشکی قانونی، مهندسی پزشکی، ارگونومی و جراحی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!