تحلیلی جامع بر اختلالات روانشناختی جنسی در زنان دارای همسر دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از جنبه های منفی و تاثیرگذار بیماری های مزمن، ایجاد مشکل و اختلال در روابط جنسی زوجین است. سلامت جنسی یکی از فاکتو رهای مهم و تاثیرگذار بر رضایت جنسی و زناشویی زوجین محسوب می شود
هدف
پژوهش حاضر تحقیقی جامع است که با هدف بررسی اختلالات جنسی در زنان دارای همسر دیابتی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
پژوهش بر روی نمونه ای به اندازه 200 نفر صورت گرفته است که 100 نفر از آن از جامعه زنان دارای همسر دیابتی و 100 نفر دیگر از جامعه زنان دارای همسر غیردیابتی به روش نمونه گیری جامعه در دسترس انتخاب شدند. هردوگروه به پرسشنامه های ویژگی های شخصی و دموگرافیک (محقق ساخته)، دلزدگی زناشویی، احقاق جنسی و باورهای بدکارکردی جنسی پاسخ دادند. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و با کاربرد آمار توصیفی و تحلیلی تحلیل گردید.
نتایج
نتایج نشان داد، بین دلزدگی زناشویی، باورهای بدکارکردی جنسی و احقاق جنسی در زنان دارای همسر دیابتی با زنان دارای همسر غیردیابتی در هرسه مولفه مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد؛ زنان دارای همسر دیابتی در مولفه احقاق جنسی از میانگین پایین تر و در مولفه دلزدگی زناشویی و باورهای بدکارکردی جنسی نیز از میانگین بالاتری نسبت به زنان دارای همسر غیر دیابتی برخوردار بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد یکی از عوامل مهمی که در ایجاد و یا افزایش دلزدگی زناشویی، تشدید باورهای غلط جنسی در زمینه عملکرد جنسی و میزان پایین احقاق جنسی در زنان تاثیرگذار است، اختلال و کژکاری جنسی در همسر می باشد. در واقع زنانی که همسرشان از بیمارهای مزمنی چون دیابت (که منجر به اختلال در عملکرد جنسی فرد می شود) رنج می برند، دارای احقاق جنسی پایین تر و میزان دلزدگی زناشویی و باورهای بدکارکردی جنسی بالاتری از سایر زنان هستند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
175 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!