ارزیابی پیوند اتوگرافت بافت تخمدان به نقاط مختلف بدن به دنبال بلوغ تخمک آزمایشگاهی در موش

پیام:
چکیده:
مقدمه

پیوند بافت تخمدان برای حفظ باروری یه یک روش اورژانسی می باشد. علاوه بر این، بلوغ آزمایشگاهی (IVM) از اووسیت های به دست آمده از بافت تخمدان ممکن است بر نقص باروری در بعضی از موارد خاص فائق آید.

هدف

هدف این مطالعه ارزیابی بهترین مکان برای پیوند بافت تخمدان در موش سوری بود همچنین، امکان سنجی از بلوغ آزمایشگاهی (IVM) اووسیت های به دست آمده از بافت تخمدان اتوگراف تازه مورد بررسی قرار گرفتند.

مواد و روش ها

در این مطالعه از موش ماده 6 هفته استفاده شد و نیمی از تخمدان به صورت اتوگراف به زیر کپسول کلیه (K) و عضله پشت (B) و ماهیچه ساق پا (L) پیوند زده شد و وسط هورمون گنادوتروپین پس از پیوند تخمدان تحریک گذاری شد. سپس توانایی تخمک ها به بلوغ بعد IVM مورد بررسی قرار گرفت. 14 روز پس از پیوند، تخمدان پیوند شده بازیافت شد و مورد پردازش بافت شناسی و ارزیابی فولیکول در مقایسه با گروه شاهد قرار گرفت. همچنین بلوغ آزمایشگاهی (IVM) اووسیت های به دست آمده از بافت تخمدان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

تعداد کل فولیکول در پیوند تخمدان زیر کپسول کلیه به طور معنی داری بالاتر بود (3.5±3.17) و فولیکول های آنترال تنها در پیوند تخمدان زیر کپسول کلیه مشاهده شد. تعداد تخمک نابالغ بازیابی شده با استفاده از تکنیک IVM درگروه پیوند تخمدان زیر کپسول کلیه به طور معنی داری بالاتر از گروه های دیگر بود (p=0.008, p=0.016).

نتیجه گیری

کپسول کلیه مکان امیدوار کننده برای اتوگرافت بافت تخمدان در موش است که منجر به بقای فولیکولی بهتر و نتایج IVM موفقیت آمیزتری می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
199 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1253673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!