بررسی اپیدمیولوژیکی بیماری های رایج در سفر زیارتی حج و نقش کنترلی طب سنتی در آنها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به حجم قابل توجه عزیمت زائران ایرانی به سفرهای زیارتی و حج و همچنین بروز و شیوع بیماری های مختلف در بین زائران، یکی از مهمترین دغدغه های سازمان حج و زیارت، زائران و علی الخصوص پزشکان شناخت بیماری های رایج حج، پیشگیری، کنترل و جلوگیری از شیوع آنها می باشد. حال دو سوال مهم مطرح است: این بیمارهای رایج کدامند؟ آیا در کنار طب جدید استفاده از طب سنتی می تواند در پیشگیری و درمان این بیماری ها سودمند باشد؟ هدف این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیکی بیماری های حج در بین زائران ایرانی و ارائه تدابیر طب سنتی در پیشگیری و کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری ها می باشد.

روش ها

مطالعه ما توصیفی-مروری بوده و بر روی زائران ایرانی مراجعه کننده به درمانگاه های سازمان حج و زیارت در شهر های مکه و مدینه طی یک دوره یک ماهه در سال 1389 صورت گرفته است.نوع بیماری بر اساس شکایت بیماران مشخص و فراوانی بیماری ها در بین زائران بررسی گردید و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و متون طب سنتی راهکار متصور برای این بیماری ها ارائه شده است.

یافته ها

در این مطالعه 1956 بیمار مورد بررسی قرار گرفته و رایج ترین مشکلات و بیماری های حج به ترتیب فراوانی، مشکلات تنفسی، سرماخوردگی و سرفه (17.6) %، مشکلات گوارشی و یبوست(12.8)%، مشکلات اسکلتی، دردهای مفصلی و عضلانی (12)% بودند.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به مشکلات و محدودیت های سازمان حج و زیارت درنقل و انتقال داروهای شیمیایی از ایران به عربستان، وهمچنین در راستای بیاناتمقام معظم رهبری که می فرمایند «مشکلات پزشکی باید در کشور ما حل شود و حل هم خواهد شد.وقتی کشور ما از شخصیتهای دانشمندی همچون ابن سینا و رازی و دیگرانبهره مند است چرا باید امروز به خود کفائی کشور امید نبندیم» متاسفانه با وجود فراوانی مطالعات صورت گرفته توسط سایر همکاران تاکنون به نقش کنترلی طب سنتی در پیشگیری و درمان این بیماری ها آنچنانچه باید پرداخته نشده وبه نظر می رسد راهکارها و تدابیر خردمندانه طب سنتی که ریشه چندین هزار ساله دارد می تواند نقش کنترلی و موثر در جهت پیشگیری و رفع مشکلات زائران خصوصا در گرمای طاقت فرسای عربستان در جهت حفظ سلامت(حفظ الصحه)زائرانایفا کند.با توجه به بسیار بودن تعداد مراجعات در هر شیفت کاری عملا مجال و امکان آموزش این تدابیر به بیماران توسط پزشکان امکان پذیر نمی باشد. لذا بهتر است آموزش های لازم در قالب بروشور و کتابهای اصول حفظ سلامتی حفظ الصحه از مراحل اولیه ثبت نام حج در برنامه و سیاست گذاری سلامت زائران لحاظ شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!