ابن سینا و نظر او درباب تاثیرپذیری نبض ازعشق

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
نبض به عنوان شریان حیاتی بشر، نقشی تعیین کننده در ارگانیزم بدن دارد. اهمیت این مساله زمانی روشن می شود که بدانیم اطبای گذشته، علی الخصوص شیخ ابوعلی سینا، نبض و گرفتن آن را هنگام بیماری در تشخیص نوع درد لازم و ضروری می داند و از رهگذر این عامل بیرونی است که می توان پی به حالات روحی و نفسانی اشخاص و افراد برد.
مواد و روش ها
گرچه پیرامون نبض و شناخت رگ و احوال خاص آن تحقیقاتی صورت گرفته است. لیکن باید از این نکته غافل نمانیم که در باب تاثیر حالات روحی بر چگونگی عملکرد نبض مطالعه ای جامع صورت نپذیرفته است. ما در این تحقیق برانیم تا با استفاده از مطالعه کتب و آثار حکما و اطبای گذشته علی الخصوص بوعلی سینا به پاره ای از نظرات وی در رابطه با نبض و نفس و تاثیر نفس بر چگونگی عملکردنبض بپردازیم.
یافته ها
دراینمقالهنظراتشیخ الرئیس درموردنفس،نبضو عشق با لحاظ آراء فلسفی و طبی این شهیر موردبررسیقرار گرفته است کهحکایت ازوسعتودقتنظرحکیم،دربابنحوه ارتباط این سه عامل و عنصر اساسی شخصیت انسان می کند. ابن سینا براین عقیده است که با رسیدن مزاج به مرحله خاصی که استعداد آن را داشته باشد، نفس انسانی از واهب الصور به کالبد این موجود افاضه می شود و این هسته مرکزی، محرک تمام قوا و انفعالات موجود در بدن می باشد.شیخ آغاز ارتباط نفس و بدن را درهمین بدو حدوث نفس و دراصل، بدو افاضه شدن آن می داند. در طول حیات هم به نحو ملموسی این تعاملات قابل تبیین است چنانچه وی اشاره می کند که با تفکر در عظمت خلقت، می توان آثار این تفکر را بر ظاهر بدن که مثلا همان راست شدن موی بدن است مشاهده کرد.
نتیجه گیری
ابن سینا از نبض به عنوان عاملی که بازتاب دهنده حالات روحی و جسمی است یاد می کند چنانچه در داستان کنیزک، که بیماری او را عشق تشخیص می دهد، گرفتن شریان را عاملی در تشخیص نوع بیماری قلمداد کرده است.و همه این ها بیانگروسعتنظروانطباقشگفتیآورنظراتاین طبیب حاذق بااصولعلمی پزشکی جدید است. اینک ما در این مقاله برآنیم تانحوه ارتباطات دقیق این سه عنصر محوری وجود انسان را از منظر طبیب برجسته به نمایش گزاریم.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!