بازشناسی مفهوم مدرسه از منظر نومفهوم گرایان و ارتباط آن با سلامت روان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نومفهوم گرایی، نوعی روش اندیشدن منتقدانه درباره ی تعلیم و تربیت است که در این مقاله ضمن واکاوی مفهوم مدرسه با هدف نقش مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان، از منظر همین منتقدان بررسی شده است.
مواد و روش ها
دراین مطالعه که به روش مروری- تحلیلی انجام گرفته است، ابتدا به منظور پی بردن به مفهوم مدرسه از دیدگاه نومفهوم گرایان، کتاب ها و سایر منابع الکترونیکی موجود، واکاوی و مرور شده و سپس به شیوه ی تحلیلی، ارتباط آن با سلامت روان دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
یافته ها نشان داده افرادی که از سلامت روانی برخوردارند، دارای ویژگی هایی چون: خودگسترش یافته، توانایی تعامل با دیگران، خلاقیت و آفرینندگی، مشارکت فعال در زندگی و قادر به هدایت زندگی خود می باشند، درحالی که در مدرسه از نظر نومفهوم گرایان احساس معنا، زیبایی، دوستی و شگفتی در تکرار وظایف کلیشه ای مدرسه گم شده است و فرد همچون عنصری آماری بر اساس موفقیت و شکست تعریف می شود.. حال آن که برای ایجاد سلامت روان باید انگیزه ها، علائق، نیازها، نگرش ها و تجارب دانش آموزان در نظر قرار گیرد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که گاه محیط های آموزشی مدارس و دانشگاه ها، به زعم نومفهوم گراها، نه تنها باعث سلامت روان نمی شود؛ بل-که تهدیدکننده ی سلامت روان نیز هست. چرا که شیوه های نامناسب، محتواها و برخوردهای نادرست باعث اضطراب، نگرانی، ناامنی و فشار روانی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!