اثر دیابت بارداری برتعداد نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع در زاده های 4، 8 و12 هفته ای موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات قبلی نشان دهنده عوارض دیابت بارداری بر تراکم نورون های هیپوکامپ موش صحرایی بوده است. این مطالعه به منظور تعیین اثر دیابت بارداری بر تعداد نورون های شاخ قدامی نخاع در زاده های4 و 8 و 12هفته ای موش صحرایی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرایی باردار نژاد ویستار به صورت تصادفی در دو گروه دیابت بارداری و کنترل قرار گرفتند. دیابت بارداری با تزریق داخل صفاقی استرپتوزتوسین (40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) در اولین روز بارداری ایجاد شد. موش های گروه کنترل در اولین روز بارداری نرمال سالین دریافت کردند. از نوزادان متولد شده از مادران با دیابت بارداری و کنترل، در پایان هفته چهارم، هشتم و دوازدهم زندگی به طور تصادفی 6 نوزاد انتخاب گردید. پس از بیهوشی و نخاعی کردن نوزادان از ناحیه سرویکال نخاع مقاطع بافتی به صورت سریال و با ضخامت 6 میکرومتر تهیه و سلول ها با استفاده از کرزیل ویولترنگ آمیزی شدند. پس از تصویربرداری از مقاطع با میکروسکوپ تحقیقاتی B X51 و دوربین DP12، به وسیله نرم افزار Olysiaتعداد سلول های شاخ قدامی بخش خاکستری شمارش و ثبت شد.
یافته ها
تعداد نورون های حرکتی در 100000 میکرومتر مربع از شاخ قدامی نخاع ناحیه سرویکال در زاده های چهار هفته ای گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل 25% کاهش نشان داد (P<0.05). این میزان در زاده های هشت هفته ای گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل 33% کاهش یافت (P<0.05) و در زاده های دوازده هفته ای گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل 24.4% کاهش نشان داد (P<0.05).
نتیجه گیری
دیابت بارداری باعث کاهش معنی دار نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع در زاده های چهار، هشت و دوازده هفته ای موش صحرایی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!