تاثیر اعمال صالح در زندگی معنوی از دیدگاه قرآن

نویسنده:
پیام:
چکیده:
بر اساس آموزه های اسلامی انسان از سه بعد و ساحت وجودی برخوردار است که عبارتند از: 1 بعد فکری؛ 2 بعد باورها و ارزش ها؛ 3 بعد رفتاری. هریک از این ساحت های وجودی انسان با ابعاد دیگر ارتباط متقابل دارند، اما ساحت اعتقادی و اندیشه ای، ریشه و منشا صفات اخلاقی و رفتاری است. از منظر قرآن مجموعه اعتقادات حقانی، به عنوان منشا و اخلاقیات نیکو و فعلیات صالح، به عنوان ثمره اجزا و بخش های جزیی و کلی و ظاهر و باطن زندگی طاهر، سالم، طیب و معنوی انسان را تشکیل می دهند که باعث رشد و صعود او به مقام انسان مقرب و حیات جمعی و فردی را قداست و معنویت و صفا می بخشد.
در این مقاله سعی بر آن است تا به این سوال پاسخ داده شود که از منظر قرآن کدام رفتارها و اعمال صالح محسوب می شوند و تاثیر جدی بر طهارت و معنویت زندگی دارد و باعث سلامت و صلاحیت فرد و جامعه اسلامی می گردد و در اصلاح و تقویت اخلاقی و ایمانی او نیز موثر است؟ شاید بتوان گفت که از دیدگاه قرآن، پاسخ کوتاه ولی جامع به این سوال، انجام «عمل صالح» می باشد که دارای مصادیق متنوع ایجابی و سلبی است.
یعنی مجموعه افعال و رفتارهای فردی و اجتماعی مفید و معنویت ساز است که در قرآن به آن توصیه و تاکید شده است، لذا هدف از این نوشتار بررسی نمونه هایی از اهم مصادیق این رفتارهای قلبی و قالبی (اعمال صالح) و ارتباط با آن با سلامت و معنویت از منظر قرآن است که با مراجعه به آیات قرآن و برخی منابع دسته اول و دوم و ابزار فیش برداری و روش توصیف و تحلیل یافته ها به سوالات مطرح شده پاسخ مناسب داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!