سطح هموسیستئین و ظرفیت کل آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عدم توازن مواد اکسیدان و ترکیبات آنتی اکسیدان در پاتوژنز بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) نقش دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی ظرفیت آنتی اکسیدانی و همچنین تعیین غلظت سرمی هموسیستئین در بیماران مبتلا به COPD و مقایسه با افراد سیگاری و غیر سیگاری انجام شد.
روش بررسی
ظرفیت کل آنتی اکسیدانی، اسید اوریک، هموسیستئین و سلول های التهابی در 29 بیمار مبتلا به COPD و 29 فرد سیگاری سالم و 29 نفر از افراد غیر سیگاری سالم اندازه گیری گردید. اندازه گیری ظرفیت کل آنتی اکسیدانی و اسید اوریک به ترتیب با کیت های شرکت Cayman و پارس آزمون انجام شد و هموسیستئین با روش الیزا اندازه گیری گردید.
یافته ها
غلظت اسید اوریک در بیماران COPD به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد سیگاری و شاهد غیر سیگاری بود(05/0 >. (P ظرفیت کل آنتی اکسیدانی در بیماران COPD به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد غیر سیگاری) 003/0= (P بود. تعداد گلبول های سفید و غلظت هموسیستئین در بیماران COPD به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد سیگاری (05/0 >. (P و گروه شاهد غیر سیگاری (001/0 >. (P بود.
نتیجه گیری
نظر به افزایش سلول های التهابی و کاهش ظرفیت آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به COPD تجویز زود هنگام دارو های مناسب برای کاهش التهاب موضعی و سیستمیک توصیه می شود. کاهش مواجهه با ترکیبات اکسیدان می تواند روند تخریب سیستم تنفسی و آسیب اکسیداتیو را تعدیل نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!