بررسی ویژگی های زمین ریختی و تنوع سامانه های رودخانه ای دشت جلفا- هادی شهر، شمال باختری ایران: تلفیقی از آثار تغییرات جنبایی زمین ساختی، سطح اساس و محیطی در کواترنری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سامانه های رودخانه ای و سیمای زمین ریختی محیط های نیمه خشک شمال باختری ایران نشانگر آثار متعددی از فعالیت های زمین ساختی و تغییرات محیطی کواترنری هستند. چاله زمین ساختی جلفا-هادی شهر یکی از دشت های شکل گرفته این بخش از ایران در راستای رودخانه ارس است که در پژوهش حاضر داده های سامانه های رودخانه ای آن برای ارزیابی نقش تغییرات زمین ساختی، سطح اساس و محیطی در چشم انداز دشت مورد بررسی قرار گرفته است. تعیین محدوده حوضه های آبریز و مخروط افکنه های مورد مطالعه و همچنین بررسی ویژگی های ریخت سنجی آنها با استفاده از تصاویر ماهواره ای، تحلیل ساختارهای زمین شناسی(ستبرای لایه ها، سوی لایه ها، اثر گسل ها بر لایه ها و وجود یا نبود چینه شناسی) به وسیله تحلیل برش های زمین شناسی و برش های ژئوالکتریک و بازدیدهای میدانی انجام شده است. بررسی ها نشان داد که ویژگی های ریخت سنجی و ریخت شناختی سامانه های رودخانه ای به ویژه در بخش مخروط افکنه ها، به شدت از فعالیت های زمین ساختی، تغییرات سطح اساس و دیگر تغییرات محیطی دوره کواترنری تاثیر پذیرفته اند. با توجه به این که در حال حاضر، فعالیت های عمرانی سطح دشت جلفا- هادی شهر را در برگرفته اند، این پژوهش، ضرورت در اختیار داشتن و لحاظ کردن داده های ریخت شناختی پیش از ایجاد هرگونه تغییر در چشم انداز منطقه را گوشزد می نماید و می تواند با تشریح پدیده های مورفودینامیکی اصلی، چگونگی اثرگذاری انسان بر دشت را در حال حاضر و در آینده توجیه نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!