خودکارآمدی در نوجوانان و پیشگویی کننده های فردی - اجتماعی آن

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه اعتقاد بر این است که افراد برای اینکه بتوانند در تغییر رفتار و ارتقای سلامت خود موفق باشند، باید خودشان را در غلبه بر موانعی که ممکن است برای تغییر رفتار وجود داشته باشد، کارآمد ببینند. با توجه به نقش موثر خودکارآمدی در ارتقای سلامت و اهمیت دوره ی نوجوانی در زندگی، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت خودکارآمدی و عوامل موثر بر آن در نوجوانان دختر و پسر 14 تا 18 سال شهرستان سنندج انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه روی 1524 نفر از نوجوانان 14-18 سال (760 پسر و 764 دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و نیمه دولتی و غیرانتفاعی شهرستان سنندج انجام گرفت. روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود. پرسشنامه های مورد استفاده، پرسشنامه ی خودکارآمدی عمومی Sherer و پرسشنامه ی مشخصات جمعیتی- اجتماعی بود که پس از گرفتن رضایت کتبی از نوجوانان به روش خودتکمیلی، تکمیل شدند. نسخه ی فارسی پرسشنامه ی خودکارآمدی در ایران توسط بختیاری براتی ارائه شد که برای روایی سازه آزمون همبستگی آن را با مقیاس عزت نفس برابر 61/0، و ضریب آلفای کرونباخ آن را برابر 80/0 گزارش کرده است. از روش تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره برای تعیین پیشگویی کننده های فردی- اجتماعی خودکارآمدی استفاده گردید.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) نمره ی خودکارآمدی در نوجوانان 60/3 (59/0)، از محدوده نمره قابل کسب 5-1 بود. بین نمره ی خودکارآمدی با متغیرهای جنسیت، ابتلا فعلی به بیماری، مصرف دارو، مقطع تحصیلی، رشته ی تحصیلی، شغل پدر و میزان درآمد خانوار ارتباط آماری معنی داری وجود داشت و این متغیرها مسئول 3درصد از واریانس ایجاد شده در نمره خودکارآمدی نوجوانان بودند.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج، خودکارآمدی در نوجوانان این مطالعه متوسط روبه بالا است که با توجه به تاثیر مهم خودکارآمدی بر انجام رفتارهای ارتقا دهنده ی سلامت و کاهش انجام رفتارهای پرخطر، نیاز است راهکارهایی برای افزایش میزان خودکارآمدی نوجوانان ارائه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!